🏴‍☠️ DARK SOCIAL 🏴‍☠️ – Er der en ny skummel taktik i marketing?

Skrevet

af | 28. apr 2023

Har du nogensinde sendt en artikel, et produktlink eller en video til en ven via en PB, på Slack eller i en mail? Så har du faktisk brugt Dark Social.

Dark Social refererer til deling af indhold på fx sociale medier, som ikke nødvendigvis kan spores på samme måde som vi plejer i online marketing. Hvis nogen downloader dit whitepaper fra en leadformular på dit websted, er det normalt let at måle. Men hvis en downloader og deler det internt i firmaet, kan du ofte ikke måle det.

Ofte sker der det, at materialet ender til en specifik beslutningstager i virksomheden. Uden at du har brugt tid og ressourcer på det, bliver jeres content eksponeret i virksomheden, og de opbygger en  internt tillid og relation til jer.

 

HVORDAN MÅLER DU DET?

Som virksomhed kan det være en udfordring at måle udbyttet af Dark Social, men at komplet ignorere det, er også synd.

Dark social er som udgangspunkt ikke en strategi; vi aktiverer ikke Dark Social for at få flere kunder. Du kan bruge effekten, ved at poste godt content, lave den ultimative guide til dit forretningsområde, eller andet som har chancer for at blive delt internt i en virksomhed.

Skaber du relevant og engagerende indhold, som folk har lyst til at dele med deres kolleger, venner og netværk, får du en større effekt af dit arbejde. Du får både noget du kan måle på og noget, du “gratis” får med i prisen.

 

 

ET PAR HACKS DU KAN BRUGE

🔗 Unikke Links

For at forbedre sporbarheden af effekten eller potentialet i Dark Social, kan du anvende unikke links, kampagnekoder, URL-adresser og QR-koder, som kun er inkluderet i det indhold, du ønsker at få delt mere. Dette giver dig målbare resultater, og når besøg fra forskellige brugere registreres på et link, der var tiltænkt en specifik gruppe, øger du effekten.

🤝 Deling!

Husk at opfordre til at dele dit indhold, og gøre det nemt at sende videre.

⁉️ Hvor kender I mig fra?

Spørg dem som henvender sig, på formularer, i private beskeder, via telefon og website. Hvor har de hørt om jer og hvorfor de har valgt at række ud? Svarene kan nogle gange overraske!

 

💂‍♀️Dark Social og 👩‍💼 Demand Generation: En stærk kombination

Dark social kan spille en vigtig rolle i din demand generation-strategi. Det kan hjælpe dig med at brede budskabet og nå personer du ikke har tænkt på.

Når folk deler dit indhold som ”dark social”, betyder det typisk, at de virkelig er interesseret i det. Og hvis de vil dele det, er tillid og kendskab allerede godt på vej – og efterspørgsel kan nemt følge efter.

—————–

🚀 Vi er Lead Your Way – et B2B Marketingbureau – og vi poster om online strategier, marketing, kunderejser og LinkedIn.