Sådan laver du en god annonce på Google Ads – der performer DEL 1

Skrevet

af | 24. okt 2018

Når du gerne vil have din annonce til at virkelig performe på Google Ads, har du brug for at et par forskellige parametre er på plads. Annoncen i sig selv er ikke helt nok – fx. virker det ikke ret godt at sælge sorte underbukser til folk der søger på “nye film 2018”. 

Old meets new

Den gamle model hvor vi brander os selv – ved fx. At smide en stor helsides annonce i en landsdækkende avis er lidt underbukser til hvem-som-helst segmentet.

Med Google Ads har du mulighed for at få vist din annonce direkte til mennesker der er interesserede i dit produkt eller i hvertfald produktkategori. 

Du har måske i forvejen opdelt dine annoncer i forskellige annoncegrupper alt efter om folk søger efter det ene eller det andet produkt. Så langt så godt.

De næste trin der skal til en god annonce er at opdele søgningerne knivskarpt, så annoncerne passer 100% til hver søgning.

 

1. Relevante søgeord opdeles efter emne, annonce skrives direkte til søgeord

Søgeordene du laver en annonce til, skal være direkte afspejlede i den annonce du viser brugeren på google. Og dermed mener jeg ikke kun “relevant” eller “interessant for” – nej den skal direkte afspejles, så ordet eller sætningen de søger på – kan læses i din annonce. Den bør både finde i en af overskrifterne, i beskrivelsen og i visningsadressen hvis muligt.

Hvis kunden søger på “ske i stål”, så skal din annonceoverskrift ikke være “Bestik i alle materialer”, og den skal heller ikke være “Bestik i Stål” eller “Flot bestik fra XYZ”.

Der skal stå Ske i Stål – og så kan du krydre med at beskrive finesserne ved dit produkt og hvad der ellers følger med. Det kræver også at du opdeler meget skarpt (og i mange forskellige) annoncegrupper med hver af dine søgeord. Det nytter ikke at have 592 forskellige ord – og en annonce der dækker det hele. Selv med dynamisk keyword insertion er det svært at være rigtig god. Opdel dine søgeord og lav annoncer der passer 100% til hver søgning.

CHECK: Annoncen er relevant til søgeordet

Næste trin er landingssiden.

2. Landingssiden skal passe til søgeordet

Hvor sender du kunden hen?

Brugeren der leder efter en Ske i stål, vil have hurtig payoff på sin søgning – og vil ikke starte forfra på din hjemmeside.

Derfor, landingssiden skal ikke være din forside. (der findes selvfølgelig undtagelser) Ej heller en oversigt over alt bestik. Landingssiden skal være direkte omhandlende det kunden har søgt på. I dette tilfælde kan du sende kunden til en oversigt over skeer i stål eller specifikt til en side med en ske i stål. 

CHECK: Landingssiden er relevant for annoncen

 

3. Gør dit website bedre

Så kommer vi til det tunge arbejde, eller i hvertfald er vi nået et stykke fra den direkte markedsføring. Nu skal du kigge på din sides performance. Over 70% af al søgetrafik i dag er mobilenheder. Derfor: Din side skal fungere, se pæn ud, være nem at bruge, være hurtig og troværdig på en mobilenhed. 

Mange designer stadig hjemmesider og ser om de fungerer godt på en computerskærm og så er den fin. Mobile-first er kommet for at blive, så du kan ligeså godt vende dig til at optimere alt på din hjemmeside efter køb og browsing på mobil.

Det skal også være nemt at købe og betale via en mobilenhed. 

CHECK: Hjemmesiden er mobilvenlig, nem at bruge, hurtig og konverteringsoptimeret.

Så har du fået det hele samlet: søgeord læses i annoncen, søgeordet findes på landingssiden og siden indeholder relevant indhold – og siden er god og nem at bruge.

Først her får du virkelig smæk for skillingen, når du skriver en bedre annoncetekst, ændrer klikpriser på dine søgninger og forsøger at optimere dine Google Ads i al almindelighed. Så det er selvfølgelig det næste vi skal snakke om.

Del 2 – Lær at SKRIVE en god annonce

I del 2 skal vi lære at skrive en bedre annoncetekst! Læs indlægget her: