Gør dit marketingbureau det de skal? En checkliste til at sikre at du får noget for dine penge
En simpel guide til at kigge dit bureaus arbejde efter i kortene – uden at være Google ekspert.
Start med at kigge på punkt 6!
Du er måske allerede super glad for dit marketingbureau – de hjælper dig med at tjene penge, du slipper for nogle opgaver og så koster det selvfølgelig nogle penge.
Eller også oplever du måske at prisen er liiidt høj og du føler måske ikke rigtigt der sker noget?
Eller går det ligefrem i den forkerte retning? Bliver dine resultater dårligere og dårligere og bureauet siger de gør alt hvad de kan?
Tillid er godt – Kontrol er bedre
Hvordan ved du om de gør, alt de de skal og om de har nok fokus på at få dine kampagner til at performe bedst muligt?
Der vil altid være noget som kan gøres bedre, optimeres på og justeres.
Men der er nogle helt altafgørende faktorer der bestemmer om din konto er på vej i den rigtige retning, eller ligeså langsomt bliver mindre konkurrencedygtig, dyrere og får en lidt dårligere performance hver måned.
Perfektion er ikke muligt – men mindre kan også gøre det
Kampagner skal opbygges, vedligeholdes, ord skal tilføjes, ord skal blokeres, annoncer skal fornyes og testes, nye formater skal afprøves. Alt er ikke perfekt al tid – men en god rettesnor er om grundelementerne er på plads, om der bliver forbedret på din konto, om at de nye muligheder fra Google Ads er udnyttet og at kampagnerne har passende budgetter til at performe ordentligt.
Bureau Checklisten – Hvad laver dit bureau for dig?
Her er 7 punkter du kan checke (uden at være Google Ads ekspert), der fortæller om dit bureau leverer varen eller om det er tid til en snak.
1: Time for branding!
Du har en brandkampagne – som viser annoncer når kunderne søger specifikt på dit firmanavn. Det er den billigste kampagne, med den højeste ROI (Return on investment). Den _SKAL_ være der.
2: Flere Annoncer
Er der 2-3 annoncer i hver annoncegruppe? Annoncer skal løbende forbedres. Den nemmeste måde er at have 2-3 annoncer kørende i hver annoncegruppe hele tiden, og løbende fjernes den dårligste og en ny tilføjes. 10% forbedring af alle dine annoncer kan betyde store penge. 5-10% ekstra forbedring hver måned vil gøre dig rig.
3: Nye overskrifter og beskrivelser
Har du en Headline 3 og en Description 2 på dine annoncer? Google har netop tilføjet muligheden for at skrive en overskrift mere og en ekstra beskrivelse på annoncen. De nye annoncer fylder en DEL mere end de gamle. Hvis du venter 6 måneder med at få det på – er du bagud fra start. Laver du det i morgen, er du foran konkurrenterne som ikke får sat det i værk. Lav den bedste annonce du kan.
4. Konverteringer. Konverteringer. Konverteringer.
Måler I på resultaterne? Sælger du varer direkte på din side, skal du kunne se omsætning og antal salg inde i Google Ads interfacet, så det er nemt at aflæse hvad du giver for at få et salg og hvor store dine salg er. Sælger du ydelser eller komplekse produkter, kan det være I skal måle på hvor mange henvendelser I får og hvad det koster at få en henvendelse. Her kan du regne tilbage på hvor meget en ny kunde typisk er værd og holde det op i mod hvad en henvendelse koster, og hvor mange henvendelser der skal til, førend at I får en kunde.
5. Man må godt være negativ!
Er der negative søgeord i dine annoncegrupper/kampagner? Måden du sikrer at ikke blive vist på søgninger som er tæt på det du tilbyder (men som ikke er det rigtige!) skal sættes på en såkaldt negativ-liste, så Google ikke viser annoncer på den. Kig ind i Søgetermer/Search Terms (Faneblad oppe i toppen under Søgeord/Keywords) og se om der er søgninger som er irrelevante. Hvis ja – så skal de smides på negativ-listen. Hvis der er mange søgetermer som er forkerte i forhold til hvad du sælger og der ingen negative søgeord er – så skal dit bureau til at komme i gang! Du mister penge og får et dårligere kvalitetsresultat af visninger og klik på søgninger som er irrelevante!
6. Sker der noget?
Laver de noget på din konto? Gå ind i din historik og se om der sker noget, hvor ofte det sker og hvad der sker. Det kan være lidt forvirrende i starten, men hvis du vælger de sidste 3 måneders data oppe til højre og der ikke er sket noget de sidste 2,5 måned i loggen – så har dit bureau i hvert fald IKKE lavet noget på din konto.
7. Get a Second Opinion
Få et review af andre. Køb et par timer af et konkurrerende bureau eller en du kender som er god til Google Ads og få dem til at kigge igennem hvad der sker, hvad der ikke sker og hvad der mangler. Et årligt review er sundt – både for din økonomi og forretning. Det samme gør sig i øvrigt gældende for Søgemaskineoptimering, Facebook Ads, Bing Ads, Email Marketing og hvor du ellers har eksterne til at hjælpe dig.
Jeg håber du fik et par indspark til hvad du kan checke for at holde dit bureau på mærkerne. Der er meget mere der skal til for at holde en Google Ads kampagne og strategi kørende, men her var et par målepunkter der var nemme til at se, om det er helt galt – eller om det går den rette vej.
God markedsføring!