Hvad er Google AdWords og hvorfor skal netop jeg bruge det?

Skrevet

af | 10. dec 2015

Google AdWords er mange ting, men er nok bedst kendt for sine annoncer, der bliver vist på deres side google.com, når du søger på den seneste dims, idé, viden eller løsning på et problem. Google Adwords er mange flere ting, og kan give dig en ret bred palette af værktøjer til online annoncering – både med tekst, video, AdWords – og ud fra interesse, søgninger og ren remarketing (gen-markedsføring til kunder som fx. har besøgt dit website før).

Sådan bruger du AdWords i sin simpleste form – lige til at sælge dine varer

Den nemmeste måde at bruge AdWords på, lave annoncer på de varer, som du ved dine kunder søger på, på nettet. Det kan være fysiske varer, digitale varer eller ydelser i en eller anden form.

Scenariet kan være som følger: din potentielle kunde, mangler en ny pensel til at male sit skur med, og går derfor på Google og søger efter et sted hvor han kan købe en pensel online, da han bor for langt fra et lokalt byggemarked.

Du sælger tilfældigvis pensler, og har derfor tilføjet søgeord der handler om dine pensler til din AdWords kampagne, og lavet en annonce der afspejler at du sælger de bedste pensler online. Den potentielle kunde får nu vist en reklame fra dig på Google, han klikker på reklamen og ender på dit website, på en produktside med dine bedste pensler. Kunden bestiller en pensel og en masse tilbehør (håber vi!) og alle er glade.

Du har fået en nye kunde og penge i kassen.

Kunden er glad, for han kunne nemt finde en relevant side, hvor han kunne få det han ledte efter og får nu en pensel leveret hjem til sig.

Og Google er glad fordi de har fundet et relevant resultat at vise deres bruger, som derfor også bruger Google næste gang. Og de tjener selvfølgelig penge på din annonce.

Den korte version: Google er mellemled mellem informationssøgeren og informationsudbyderen eller skal vi sige den handlende og webbutikken.

Hvad kan AdWords og Google ellers?

AdWords er parret med Googles mange andre tilbud fx. Google Analytics, Google My Business, Google+, YouTube mv. Det betyder at du både kan annoncere meget bredt og til meget forskellige potentielle kunder, få information og data om dine egne kunder og menneskers adfærd på nettet – samt annoncere på et nærmest endeløst antal hjemmesider, i det meste af verden.

Hvis du tilbyder varer eller ydelser til salg på nettet, og du allerede ved at der nogen som vil handle hos dig, så tilbyder Google AdWords en super løsning, som hverken koster mange penge (medmindre du ønsker det!) eller kræver et helt særligt setup – for at få gang i mere trafik til dit site og flere salg.

Tusindvis af kroner – eller mere

Du kan selvfølgelig sagtens bruge 100.000 om måneden på AdWords, eller millioner hvis du har et tilstrækkeligt stort kundegrundlag og størrelse af forretning. Eller du kan nøjes med få hundrede kroner om måneden, til at øge dit salg. Med AdWords kan du skalére efter behov, og økonomi. Men den store pointe er at du ikke binder dig til abonnementer eller faste ydelser. Du betaler for hvad du får, og du kan selv bestemme om du vil stoppe det hele i morgen, eller øge dit budget til 10X udgangspunktet.

Især søge-annonceringen, som AdWords tilbyder, er særligt interessant for dig som e-købmand. Hvis kunderne leder efter dit produkt (eller noget tilsvarende, som du også kan levere varen til) på nettet, så er det virkelig synd, hvis konkurrenten løber med 90% af webtrafikken.

SEO er bedre?!

Nogle ville her sige at du kun skal arbejde på din SEO – søgemaskineoptimering af hjemmesiden, fordi det er “gratis” og en en-gangsinvestering. Det er direkte løgn! God søgemaskineoptimering tager tid – enten skal du betale nogen for det, eller også skal du selv kaste timer i det. Den tid du bruger er måske “gratis”, men det tager mange timer fra andet arbejde du kunne lave, for at øge din omsætning, lave nye produkter, finde nye leverandører, åbne butikker i nye lande, mersælge til kunderne osv. Der er desuden en vedligeholdelse af dit sites SEO over tid. Altså er det ikke gratis 🙂

SEO _ER_ vigtigt, men det kan simpelthen ikke stå alene. Eller det kan det sagtens, du opgiver bare en, måske meget, stor omsætning i din butik.

Andre gode argumenter

Nogle argumenterer for at “vi ligger allerede øverst i søgeresultaterne på vores vigtigste søgeord, så hvorfor skal vi betale for at ligge oppe i annonceresultaterne også?” Svaret er simpelt: Du har lige fordoblet chancen for at brugeren klikker på et af dine links, ved at ligge der 2 gange. Se f.eks. både Skousen og Elgiganten har 2 chancer for at blive set, når du søger på “Køb vaskemaskiner”, de andre har kun 1.

Kort sagt kan man sige: at medmindre at 100% af al søgetrafik, vælger at klikke på dit link hver eneste gang, så lader du penge ligge på bordet! Og fravælger aktivt at give dig selv en bedre chance for at blive valgt af kunderne.

Realistisk set…

Der bliver måske kun klikket 5-10% af tiden på dit link, dvs. 5-10 personer ud af 100 der får chancen for at handle ved dig. Tænk hvis du kunne fordoble eller 5 doble hvor mange kunder der kom ind og så dit produkt (ved også at have en annonce på side 1). Hvor meget ekstra ville du så omsætte for?

Forestil dig det dette scenarie…

Forestil dig nu at du lige har øget din chancer for at blive set med 100% på søgeresultaterne – annoncen (AdWords søgeannoncer) skriver du så den rammer på én måde og dit organiske søgeresultat er anderledes, ,så det kan tiltrække en anden type af dine kunder. Du har nu dobbelt så mange inde og kigge på dine varer. Lad os sige at ligesåmange af de nye besøgende køber som de gamle – du har netop fordoblet din forretning.

Forestil dig så at du bruger Google Displayannoncering til at vise reklamer på hjemmesider, der omhandler det du sælger på din webshop og du tiltrækker 25% ekstra potentielle kunder ind på dit site. Og hvad nu hvis du laver annoncer, og får dem vist over hele internettet, til alle dem som har besøgt dit site, men ikke har købt (Google Remarketing) – og minder dem om at du stadig har dine fede varer på hylderne, og der forøvrigt er gratis fragt i dag – og 20% rabat til på søndag!

Du har måske endda så stort et budget, at du også forsøger dig med videoannoncer på YouTube, og tiltrækker yderligere 15% nye potentielle kunder ind på dit website. Forestil dig så, at du går ind i Google Analytics og finder ud af, at du mister halvdelen af dine kunder på din checkout side, sekunder før de skal til at betale – du prøver at forbedre den og gøre det nemmere at komme igennem betaling og indtastning af oplysninger, og får 30% flere til at gå igennem betalingen. Bum penge på bundlinjen.

Og hvad nu hvis du laver annoncer til kunder som har handlet hos dig indenfor de sidste 90 dage(Google Remarketing) – hvor du fortæller dem om denne måned særlige tilbud til dem som har handlet hos dig, hvor de får en særlig pris, eller bliver tilbudt en vare som ingen andre kan købe? Tror du at du vil få flere kunder der køber? Får du flere på dit nyhedsbrev, som du gratis kan sende nye produkter og mails om udsalg til?

Tror du at du kan tjene flere penge og få en bedre og mere stabil forretning ud af det?

Og så kommer her den frække: Ingen af de her ting kan du gøre med SEO 🙂

Det betyder ikke at du ikke skal lave SEO, det betyder bare at der er mere du kan gøre, for at bygge en større, stærkere, bedre og mere konkurrencedygtig forretning.

Er annoncer en udgift?

Mange ser annoncer som en udgift, men jeg vil til enhver tid gerne give 1.000 kr for at modtage 10.000 kr ekstra i min butk.

Du kan endda, når du begynder at bruge flere penge på AdWords, få lov at betale via faktura – med 30 dages betalingsfrist efter månedens afslutning. Dvs. reelt 60 dage efter du bruger penge i dag, skal du først betale din regning for annoncer.

I starten skal du dog betale forud. Men vi får styr på budgettet, så det ikke løber løbsk for dig.

Når alt det så er sagt, så er der ingen garantier for at du får succes med AdWords. Dit produkt og dine kunder bestemmer om udgiften kan modsvare indtægten. I værste tilfælde kan det være at du slet ikke kan ramme potentielle kunder med dine annoncer, og ikke tjene en krone. Men det er fandme synd ikke at prøve! Og du kan altid lukke annoncerne om 15 minutter, hvis de ikke virker (og det bør du også gøre, hvis du ikke får overskud på det – ligesom med alle andre annonceringsformer).

Pointen med AdWords

Den store pointe med Google AdWords, og anden online annoncering hvor vi selv kan styre forbrug og holde øje med indtægt er, at vi altid kan sammenligne udgifter med indtægterne. Vi kan spore om salget på vores webshoppen reelt bliver løftet af Google AdWords, og faktisk også med hvor mange kroner!

Det kan du ikke med traditionel annoncering i fx. en avis eller på en stor plakat nede i byen. Der ved Du reelt ikke hvem der handler og hvilken effekt din annoncering har haft. Med online annoncering er det modsat.

Du kan spore hver en krone der går ud OG ind, måle og veje om det kan svare sig og om der skal mere til.

Derfor skal du også spore din AdWords trafik, så du nemt kan se om det giver overskud. Ellers famler du i blinde og ved ikke med sikkerhed hvad der virker og ikke virker. Men det vender vi tilbage til senere, der får du hjælp til at sætte det rigtigt op, så du kan spore alle dine salg, direkte i dit AdWords interface.

Lad os gå videre og se på hvordan AdWords virker.

Vil du læse videre?

Hvis du gerne vil læse videre, skal du tilmelde dig kurset Google AdWords for Begyndere. Dette indlæg er en af lektionerne i kurset, som du kan læse mere om her. Kurset er dansk og foregår 100% online – så du starte på kurset om 2 minutter hvis du har lyst.