Hvad skal alle virksomheder huske, når de markedsfører sig selv? (Sådan skriver du bedre salgstekster)
Jeg havde en super fed rådgiverdag forleden, hvor jeg fik lov til at hjælpe adskillige iværksættere med at kigge lidt nærmere på deres salgsmateriale og deres markedsføring.
Noget der gik igen for alle deltagere, og faktisk også for langt de fleste kunder jeg hjælper, at alle begår den samme fejl. Eller, i hvert fald har et par hængepartier som nemt kan laves om, således at din markedsføring bliver bedre, og du nemmere kan forklare dine kunder, hvad det egentlig er du tilbyder.
Hvad sælger du egentlig?
Fejlen er ganske simpelt, at folk ikke får forklaret hvad de sælger og hvorfor netop de er anderledes. Det er forståeligt nok, for når man selv sidder med sin virksomhed, så kan det være indlysende for en selv. Når jeg spørger dem om hvorfor at man skal handle hos dem, så er det enten fordi at de er bedre eller billigere, har en meget mere komplet ydelse, eller tilbyder noget som de andre ikke gør. Men det er ikke altid at det bliver kommunikeret ud på hjemmesiden.
Jeg talte både med en mentaltræner og nogen som arbejder med at hjælpe andre med at formindske energiforbruget i deres bolig. Fælles for dem begge var, at teksterne på deres hjemmesider generelt var alt for brede og prøvede at omfavne alt hvad de kunne på én gang, i stedet for at forklare den enkelte ydelse.
Internetsalg 101
Når vi prøver at sælge på nettet, så handler det i første omgang om at forklare hvad det er vi laver. Herefter skal du så få din modtager til at forstå at det passer til dem og deres behov. Og endelig, så skal vi sælge bedst muligt.
Men før dette kan realiseres, er man er nødt til at blive bedre til at forklare konkret hvad det er vi laver, og hvorfor man er anderledes. Måden man kunne gøre det på, det er ved at stille sig selv en række spørgsmål og brainstorme. Hvad gør jeg? Hvad er det vi tilbyder? Hvem er det vi sælger til? Måske arbejder I primært med en bestemt type kunde, hvor I kan gøre en specifik forskel. Så får du sat det på plads.
Og i sidste omgang, så skal du have styr på hvorfor din virksomhed er anderledes og give kunden en grund til at vælge jer.
For eksempel med Lead Your Way, der slår jeg mig på at det er en personlig kontakt. Det er mig der sidder og laver al markedsføringen og det er mig der er i dialog med kunden, så det er direkte kontakt hele vejen igennem. Det giver klar forståelse om hvad vi arbejder med, sådan så at kunden bliver holdt i hånden hele vejen i processen. Man ligesom ved hvad det er man får og hvad der kommer ud i den anden ende.
Sådan kommer du i gang med at forbedre dine salgtekster
Hvis du tænker at din virksomheds salgssider ikke præsterer godt nok, så prøv at gå ind og lad som om at du er en kunde som er i markedet for det her produkt.
Prøv at læse din hjemmeside, forestil dig at du nærmest ikke ved noget som helst om det, andet end at du tror at du har brug for noget i den retning.
Så kan du tjekke om I får svaret på de elementære spørgsmål –
- Hvad er det I tilbyder?
- Hvorfor skal man købe det af jer?
- Hvad indeholder det?
- Hvilke fordele er der ved at købe det her?
- Hvis det er noget som er nemt at prissætte, hvad koster det?
De fleste private forbrugere vil for eksempel rigtig gerne have en fast pris. De vil sjældent bare have en timepris og så kan de selv gætte på hvor lang tid det kommer til at tage.
Gør det nemt for jer selv – få forklaret kunden alle detaljer FØR I taler med dem
Hvis ikke din virksomhed er verdensmester i at lave tilbud, lave salg og forklare kunden hvad det skal koste og hvor meget, så brug jeres hjemmeside og jeres markedsføring til at fortælle hvad det faktisk koster. På den måde ved de kunder der kontakter jer allerede hvad det koster og hvad de kan forvente.
“Jo nemmere I gør det for kunden, jo nemmere er det også at købe af jer.”
Det er noget jeg ser igen og igen. Både med helt nystartede virksomheder, men lige så meget med etablerede virksomheder. Måske mener de at de allerede har en kundebase, men det kan være at de kun sælger til en femtedel af hvad de kunne, fordi resten af kunderne ikke ved nok om produktet.
Du er eksperten – lær fra dig i dig salg
I vil altid være eksperterne på det I sælger, og det er derfor I kan tilbyde det frem for kunden selv gør det. Man skal ikke lave teksten dum eller nedladende, men man skal i hvert fald få forklaret hvad man gør på et sprog til dem som ikke er eksperter og ikke ved alt om emnet. Hvad er det jeg kan hjælpe med? For så har kunden en chance for at se at det kunne passe perfekt til dem.
Jeg tror også at mange virksomheder gerne vil være så brede som muligt og sælge til så mange de overhovedet kan, også i situationer hvor det ville være mere effektivt og mere indbringende hvis man turde at pege på hvilke kunder man mest henvender sig til.
For eksempel den her aldersgruppe, den her type af virksomheder, de her mænd eller de her kvinder, dem der interesserer sig for det her eller har den her type uddannelse.
Man skal i hvert fald prøve at tegne et billede af arketypen på den absolut bedste kunde. Herefter, gælder dem om at få skrevet alt markedsføringsmateriale som om at det er den kunde der sidder og kigger på det. Så kan man ofte kunne få noget meget mere engagerende tekst, og skabe det der i virkeligheden det allersværeste henover internettet; nemlig tillid.
Hvad betyder tillid?
Tillid til at I kan løse opgaven og være eksperter på det, tillid til at folk kan stole på jer og I leverer et stykke arbejde, og tillid til prisen er fair. Også selvom I ikke er de billigste på markedet.
Eller at hvis I er de billigste, at I faktisk også leverer den ydelse som de har brug for.
Derfor er evnen til at skabe tillid samt bedre forklaringer på hvad I laver og hvorfor man skal vælge jeres virksomhed, noget der kan gøre en enorm forskel i online markedsføring.
Det gør det også langt nemmere at få gode resultater når man sætter annoncer op. Hvis det er de rigtige kunder vi får ind på siden og vi har det rigtige budskab at sende til dem, så bliver det meget billigere at annoncere.
Lad være med at sælge til dem som alligevel aldrig vil købe
Det hjælper for eksempel ikke at sige at du har verdens bedste stykke kød, hvis du er slagter, og så sende annoncer til veganeren eller vegetaren. Uanset hvor god din tekst er og hvor lækkert det er præsenteret, så er de ikke interesseret i at købe.
Så du skal være villig til at frasortere de kunder der ligger langt fra profilen, og så fokusere på at hjælpe dem som har allermest brug for det og bliver allergladest for jeres produkt eller ydelse.
Hvis først du mestrer det, så er du altså nået langt i din online markedsføring.
Dette er også et emne jeg fortæller om i min e-bog, hvis du vil have seks trin til hvordan du kan gøre din online markedsføring bedre. Der er masser af indhold – det er gratis og du kan straks komme i gang med den.
Hvis du vil have mere hjælp til din online markedsføring, så er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte mig.