Hvordan bruger du negative keywords på Google Ads?

Skrevet

af | 12. dec 2018

Her er en kort introduktion i hvordan du bruger negative søgeord. Negative søgeord, bruges til at sikre at du ikke bliver vist på søgninger som er irrelevante eller bare giver et dårligt afkast for dine annoncekroner. Let’s go! Gå ind i Search terms (søgetermer) og se hvilke søgninger du REELT bliver vist på. Hvis du har tilføjet fx. Jeans som søgeord, kan du blive vist på både bukser, levis, jeans str 34 og meget andet.

Det er ikke sikkert at alle ordene er rentable for dig at annoncere på, men at du stadig gerne vil have dine brede ord tilføjet, for at få nye ideer til søgeord du kan gøre noget ud af. Hvis det er tilfældet kan du gå ind og blokere de ord som du i hvertfald ikke tjener penge på. Det er ret enkelt, men du skal huske et par vigtige regler, da du ellers kan hæmme din annoncekonto ganske katastrofalt! Ligesom du kan tilføje søgeord, som er brede (ord), i en sætning (“ord”) eller helt eksakte ([ord]); så kan du også gøre det samme med negative søgeord.  Hvis du tilføjer jeans til negative søgeord bliver dine søgninger blokeret på alt der relaterer sig til jeans! Hvis du tilføjer “jeans” er det kun søgninger hvor ordet “jeans” indgår der bliver blokeret. Og hvis du tilføjer [jeans] er det kun helt eksakt ordet jeans din annonce ikke bliver vist på.

You spin me right round, baby right round

Snurrer hovedet rundt? Frygt ej. Det behøver ikke være så svært. Vælg altid [eksakt ord] blokeringer, for at undgå at det går galt. Du skal ALDRIG bruge brede ord som negative ord. Hvis du har brug for det – så har du IKKE valgt de rigtige ord og lagt som søgeord i annoncegruppen. Der skal du i stedet lave et bedre valg af søgeord i hver annoncegruppe, så du ikke får så mange “false positives”  – altså visninger af annonce på noget som ikke giver mening for dit produkt. Gå ind i search terms og se hvad du bliver vist på. Vælg Al tid (All time) oppe til højre og se hvor mange penge du har brugt på at blive vist på hver visning.

 

Hvis du har konverteringssporing sat op (det har du husket ikke?!) så kan du også se om du har lavet nogle konverteringer eller salg på ord. Du kan bruge filtre til at udvælge “dårlige” søgninger. F.eks. Søgninger der har brugt over 500 kr, aldrig har solgt noget eller måske ord med meget lav CTR eller kigge på søgeordene og finde søgninger du VED er 100% forkerte.

Et eksempel på noget der er helt galt – og hvad du skal gøre for at rette op på det

Hvis du sælger filtre til drikkevandskander – og din search terms rapport er fyldt med oliefiltre, volvo v60 filter, yahama filter og lignende søgninger, så har du et problem! 🙂 Der er det ikke nok at lægge en masse negative søgeord ind, for du har lagt ord ind i dine søgeord, som åbner op for at du kan blive vist på alle de forkerte søgninger. Du skal tilbage og rydde op i dine søgeord (og så må du iøvrigt også godt blokere alt det du kan se er totalt forkert i dine søgetermer).

Et andet eksempel

Lad os sige at du har valgt dine søgeord nogenlunde, men der stadig er nogle ord der ikke virker helt rigtigt. De søgninger du vil af med, kan du blokere ved at tilføje som negativt søgeord: Husk at vælge [søgeord], så det kun er eksakt det ord som blokeres. HVIS og kun HVIS du kan der er en hel masse søgninger, som ikke passer ind, og ofte matcher på noget forkert, kan du blokere ordet som “søgeord”. Lad os sige at du faktisk sælger oliefiltre til biler, og du sælger til alt andet end volvo, så kan du tilføje “volvo” til listen af negative søgeord. Det kan giver mening hvis du har nogle rigtig brede søgeord som ellers performer rigtigt godt, men har nogle få undtagelser, som du ikke vil vises på.

Dagens pro tip: Hold dig lidt tilbage!

Lad være med at blokere for meget. Udvælg kun de ord du er helt sikre på er forkerte eller dårlige. Hvis størstedelen af dine ord er “dårlige” eller forkerte, er det ikke negative søgeord som er løsningen. Der skal du i gang med en bedre struktur for dine annoncegrupper. 

Brug for hjælp til det lidt tungere Google ads arbejde?

Kontakt mig her for et uforpligtende tilbud på at passe jeres annoncer, et Skypemøde hvor vi sammen kigger på din konto og finder muligheder for optimering eller måske for opsætning af en stor remarketing kampagne. Det er op til dig. Jeg hjælper også gerne på et mere markedsføringsstrategisk punkt – fx. Opbygning af jeres markedsføringsstrategi, valg af annoncekanaler, budgetter osv.