Internettets nye (virale) cancer
Mine AdWords kampagner har siden ultimo 2014, været under angreb af Internettets nye cancer. Såkaldte virale-sider.
Alle siderne går ud på det samme: find en tilfældig youtube video, gif, eller artikel. Skriv en sensationel overskrift med en åben slutning. “Du vil ALDRIG tro på, hvad denne mor gjorde”, indsæt et billede der antyder nøgenhed, vold, kærlighed eller lignede og post så 10.000 af dem på dit site hver dag. Tilføj Google Adsense til din side – og lad alle annoncører i verden betale for dit crap-website med ligegyldig trafik.
Jeg har fået et unævneligt antal visninger på denne type sider, og sidder ugentligt og blokerer flere.
Jeg nævner i flæng: viralomania.com, viraltube.no, viralious.com, viralnyt.dk, viralavideos.com, viralevideoer.com og listen fortsætter i det uendelige.Googles forsøg på at vise relevante reklamer i et kontekstuelt sammenhæng, spiller virkelig fallit på de her sider. Jeg kan i min vildeste fantasi ikke forestille mig, at det kan bruges til andet end “branding” af i forvejen store virksomheder. Den mindre virksomhed der lever af at sælge produkter taber tusindvis af kroner om måneden på fuldstændigt ligegyldige reklamevisninger.
Mit råd: Blokér alle de sider, du kan finde før din konkurrent.
/Rant over