Lad Google hjælpe med at forbedre din annoncering

Skrevet

af | 26. nov 2018

Googles egne anbefalinger til DINE Google annoncer – bliv klogere på hvordan du laver din kampagne bedre

Nogle gange kan man være usikker på hvad det næste trin af optimering af ens Google konto skal være. Derfor har Google også en hel afdeling, kun med anbefalinger til hvad du gør gøre for at optimere performance af din konto. Helt gratis og ofte lige til at bruge. Ikke dårligt!

Under “Recommendations” oppe til venstre, kan du på kampagne niveau få forslag til hvad du kan gøre med din konto.

Hvad tilbyder Google Ads Anbefalinger?

Det er ofte en masse ting man måske burde have gjort, men enten ikke er nået til, ikke kender til eller måske ikke har tænkt over. Et par af de gode anbefalinger der ofte kommer frem er:

  • Flere annoncer pr annoncegruppe
  • Opdele søgeord der minder om hinanden i en annoncegruppe over i en ny gruppe hvor man laver mere passende annoncer til
  • Ad extensions tilføjes – fx. Telefon, adresse, anmeldelser, sitelinks osv
  • Justering af bud, for at få mest muligt performance ud af det ord
  • Tilføjelse af søgeord (den har jeg ofte IKKE haft held med – det er simpelthen de forkerte søgeord Google foreslår ifht målgruppe)
  • Tilføjelse af målgrupper – så du fx. Kan byde 50% højere på søgninger der kommer fra en bruger der allerede har været på din side tidligere!

A: Googles tal for hvor optimeret din konto er. Ikke ret brugbart efter min mening. Tallet tæller iøvrigt også op hvis du bare afviser de anbefalinger Google har lavet. Hop bare videre!

B: Opdeling af dine søgeord i mindre og mere specifikke grupper. Superanvendeligt – især hvis du har kommet til at tilføje en hel masse blandende søgeord til en annoncegruppe!

C: Whoops! Konverteringssporing skal der være styr på. Få det ordnet hurtigst muligt! Læs mere her

D: Forslag til nye søgeord. Vær på vagt – jeg synes det er MEGET blandet kvalitet af ord der foreslås. Ofte er det meget brede termer, som du måske ikke kan lave overskud på. Tag kun de allerbedste ord med i dine annoncegrupper.

E: Smid de ord ud som alligevel ikke bliver vist eller klikket på.  Så er der mindre at holde øje med.

Hjælp og fixes til din Google konto – ofte som one-click!

Der er ofte rigtig mange gode råd og easy fixes, som gør at din konto over tid bliver bedre. Overvej de her fem småjusteringer af din konto:

Du får opdelt dine 50 blandende søgeord i 10 mere tilpassede grupper. I hver af dem får du lavet en annonce som rammer præcist på det ord der går igen – så du får en bedre og mere relevant annonce til alle dine søgeord (du øger CTR). Du sætter 3 forskellige annoncer op til hver, for at finde ud af hvad målgruppen reagerer bedst på (både CTR og antal køb øges).  Du tilføjer 3 nye annoncetilføjelser så din annonce fylder mere og bedre fortæller dine USP’er (du får mere kvalificerede besøgende ind på din side – din CR øges igen en smule). Dit annoncebud sættes højere, så du får 50% mere trafik ind – flere potentielle kunder, og du giver endnu mere for et bud på dem som allerede har besøgt dig før (CR øges igen). Du får en bedre kvalitetsscore, fordi flere klikker og er i længere tid på dit websie – så dine klikpriser bliver lavere, så du kan byde endnu højere for at ligge allerøverst i annoncer. Når du ligger øverst får du også vist flere snippets og annonceudvidelser, som gør at flere ser dig og klikker sig ind.

 

Hele optimeringen giver dig altså:

  • Flere besøgende
  • Mere kvalificerede besøgende
  • Større eksponering
  • Billigere klikpriser
  • Flere køb
  • Øger chancen for at få klik fra folk der allerede kender dig – øger også chancen for flere køb.

Det er altså mange ting der pludselig spiller sammen og kan øge dit forretningspotentiale mange 100% ifht udgangspunktet med et for lavt på søgeord, med en annonce der ikke helt passer til målgruppen og ingen optimering af at få annoncen større eller få flere til at klikke på den eller forsøge at give mere for gen-besøg (som nok er længere i købsrejsen). Av.

Basics og forbedringer – sådan!

Googles anbefalinger hjælper dig altså med at få alle basics på plads og løbende holde øje med store og samtidigt relativt nemme optimeringer for mere, bedre og billigere trafik.

Der er stadig mange andre ting du også kan gøre, men her ligger altså nogle klare wins du kan lave på et par dage eller nogle timer alt efter kontoens størrelse.

Brug værktøjet med måde, lad være med at sige ja til ALT hvad Google foreslår. Det er altså ikke alt som er korrekt eller mest optimalt for din konto.