Optimér dine placeringer i mobil-apps på Googles Display Netværk

Skrevet

af | 23. apr 2015

På displaynetværket får dine reklamer visninger på placements – placeringer – bedre kendt som hjemmesider, mobilapps mv. Som regel går det udemærket på hjemmesider med visninger (men hold øje – jeg har lige lukket en placering som havde brugt 2500 kr. og var en ren “viral” side med random videoer og ligegyldige beskrivelser).

Med hensyn til annoncer i mobilapps – så synes jeg personligt, at Google AdWords er hamrende ineffektive til at udvælge relevante apps til dine brugere. Med det mener jeg, at du får masser af visninger – i totalt irrelevante apps, såsom kinesisk sprogede spil mv. Du skal tjekke i din egen konto, om det giver overskud for dig, eller om du (ligesom jeg gjorde tidligere) brænder dine penge op på visninger og ligegyldige kliks i gratis spil apps i Asien.

Mit ønske ville være, at der blev fokuseret på:

  • apps der var på et sprog, der matchede hvad annonce-targeting var på (Det er nemt at løse Google!)
  • apps der var mere indenfor samme tema eller branche som reklamen, så den også rammer kontekstuelt (ok – den er lidt sværere)

Indtil da, fravælger jeg stort set mobilannoncer på alle mine annoncegrupper og kampagner, fordi det simpelthen er penge ud af vinduet.

Find dine dårlige placeringer på det mobile Display-netværk

En nem måde er at gå ind i Displaynetværk – klik på Placeringer og søg i søgefeltet efter “Mobile”. Hvis du får en masse visninger i apps, vil listen nærmest være uendelig med mobilapps a la nedenfor:

Kig nu på bundlinjen, hvor mange kliks har du fået, hvor mange penge har du brugt, og hvor mange konverteringer og omsætning har du fået igen?

 Sådan ser din side ud, når du har filtreret efter “mobile” under placeringe

 

Hvis du tjener kassen på billige mobilapp-visninger, kan du nøjes med, at blokere de enkelte apps, som bruger mange penge, men ikke skaber omsætning (og evt. den som trækker mange visninger og ingen kliks – for at forbedre din kvalitet på visninger). Her kan du se, hvordan det ser ud, når det ikke går så godt hos mig. Samlet har alle de placeringer, jeg har trukket ud med filtre mv. her, givet mig 30 kr. omsætning for hver 100 kr., jeg har brugt på annoncering 🙁 De skal LUKKES – hurtigst muligt, så din ROI (return-on-investmest, jo højere jo bedre) kan stige, og marketing udgifter falde.

 Samling af dårlige placeringer på mobil apps

 

Hvis det hele bare er rent tab – fx. tusindvis af klik og kroner brugt, uden at du får noget igen – så kan du blokere hele lortet ved at gå ned i hver adgroup elller kampagne og tilføje en eksklusion på adsenseformobileapps.com. Bemærk, at hvis du tilføjer ekskluderingen på kampagne niveau, så er det ALLE apps for ALLE dine annoncegrupper, og ALLE dine søgeord i den kampagne, som ikke får visninger i apps. Se Google egen forklaring på hvordan du gør .

Hvornår skal du ikke blokere for mobile apps i din Adwords konto?

Hvis du stadig ikke har brugt mange penge på mobilapp annoncer, er det lidt farligt at blokere alle af dem for en hel kampagne. Så kan du vælge, at blokere de enkelte apps på annoncegruppeniveau i stedet. Så er det kun alle søgeord i den annoncegruppe, som der ikke vises reklamer i mobilapps for.

Den største fejl jeg har begået på Adwords (uden at vide det!)

KÆMPE BEMÆRK: Hvis du blokerer en placering, og derefter fortryder og aktiverer den igen, så har du lige ødelagt din konto. 🙁 det lærte jeg alt for sent. Og jeg har mistet hundrevis af salg og millionvis af visninger pga. det.

Problemet er at AdWords håndterer din “aktivering” af en placering som en tilføjelse til din prioriterede liste over placeringer for den adgroup. Lad mig forklare:

Normalt er displaynetværket sat op til at køre på alle placeringer, som AdWords mener matcher med de søgeord (og evt aldersgrupper, steder mv.), som du har sat i målretning. Hvis du tilføjer en placering til din målretning, forsøger AdWords kun at give dig visninger på den ene placering i hele verden. Det er super fedt, hvis du har fundet en niche side, som dine kunder elsker, og du kun vil markedsføre der. Det er knap så fedt (læs: katastrofalt), hvis du nyder godt at visninger på en laaaang liste af relevante sider med potentielle kunder.

Når du blokerer en placering og senere aktiverer den igen, så tolker AdWords det om en fjernelse af blokering OG en tilføjelse af målretning. Dvs. nu viser den kun dine reklamer på denne placering, og du har effektivt fravalgt alle andre placeringer i hele verden, uanset hvor gode og relevante de er – og også selvom de har tjent dig tusindevis af kroner så sent som i går. Av for den! Jeg har gjort det og fejlet med det, både med placeringer, aldersgrupper, tidspunkt på dagen for visninger mv. Det koster kassen i mistet omsætning og dine kampagner dør ud.

Men alt er ikke tabt endnu!

Du kan selvfølgelig rette op på fejlen, ved at gå ind i Displaynetværk – klikke på +Målretning (Den store røde knap), gå ned i Placeringer og fjerne positivt tilføjede placeringer mv.

 Se en “positivt” tilføjet placering her

  Klik på blyanten – og fjern alle tilføjede placeringer fra målretning, hvis ikke du har lavet hele annoncegruppen kun til at vises på den hjemmeside som er tilføjet.

Hvad med ekskluderingerne?

Du skal ikke fjerne ekskluderinger, dem er vi glade for (så længe vi har lagt dem på, på et godt datagrundlag.) Læs anden artikel om datagrundlag – Hvornår skal et søgeord, placering, annonce, annoncegruppe sløjfes?

Til sidst et lyn-tip til at fjerne alle “positivt” tilføjede placeringer

I AdWords Editor til din computer, kan du fjerne alle tilføjede placeringer det for alle annoncegrupper på én gang. Hent AdWords editor her (Hos Google selv)

  1. Installer programmet
  2. Log på
  3. Hent alle dine kampagner med al data
  4. Gå ind i Targeting, Placements og Vælg Positives

 Her kan du finde listen over tilføjede placeringer frem i Adwords Editor. Slet hele lortet hvis det ikke er noget, du har sat på af en særlig årsag eller med vilje 🙂