Spar penge på dine Google Ads kliks! Få et bedre kvalitetsresultat

Skrevet

af | 11. sep 2018

Du ved måske at en stor del af omdrejningspunktet i Google Ads auktionen på søgenetværket, er baseret på dit kvalitetsresultat.

Kvalitetsresultatet er en slags score, der fortæller noget om hvor godt Google synes din annonce parret med et søgeord præsterer. Der er mange ting der spiller ind, men den altoverskyggende faktor er CTR (Click-through-rate) – gennemkliksraten, dvs. hvor mange ud af 100 der klikker på din annonce.

Jo bedre kvalitetsresultat, desto billigere annoncer får du også!

Google vil også tjene flest muligt penge

Da Google tjener sine penge, når folk klikker på dine og andres annoncer, giver det god mening at Google værdsætter annoncer som flere klikker på, da de så tjener flest penge. Det viser også noget om at brugerne finder det de leder efter. I hvertfald får annoncen dem til at tro, at den linker til det de leder efter.

Dit site er _VIGTIGT_

Og her kommer anden store del af kvalitetsscoren, nemlig dit site, eller mere præcis din landingsside. Landingssiden er den som brugeren ender på, når de klikker på din annonce. Hvis du skal have et godt kvalitetsresultat eller scoren 10 på Google Ads, er det et krav at du som minimum har følgende:

  • God klikrate på din annonce
  • Annonce som er relevant for søgeordet
  • En landingsside som er relevant for begge ovenstående
  • Et website med indhold der fungerer og engagerer brugerne

 

Hvor meget vil du gerne betale?

Som vi har talt om tidligere, har dit kvalitetsresultat stor indflydelse på, hvor meget du skal betale for dine kliks – og hvor højt du rangerer blandt andre annoncer på samme søgeord.

Derfor er et vigtigt at du får et så godt kvalitetsresultat som muligt. Faktisk bliver dine annoncer sjældent eller aldrig vist, hvis de får et dårligt kvalitetsresultat! Det giver god mening for Google at levere resultater til brugeren, som de faktisk vil bruge. Hvis du hver gang du søgte på “shorts” for at købe et par nye shorts til sommeren, fik resultater der omhandlede cocktails (shorts er små drinks, modsat fx. long drinks), så ville du ikke være ret tilfreds med de resultater Google gav dig.

Det samme gælder hvis du fx. søger på shorts og lander på en reklame der snakker om shorts i lange baner og så sender dig ind på en side med underbukser. Det er ikke godt nok, og nok til at en søgemaskine vil blive fravalgt med tiden. Derfor skal både du hjælpe Google med at vise relevante annoncer og det gør du (i shorts tlfældet) ved at lave en annoncegruppe med søgeord der omhandler shorts, med en annonce der nævner at du sælger shorts og som linker til en hjemmeside der rent faktisk sælger shorts! Hjemmesiden skal så være hurtig, nem at bruge og få brugerne til at blive der så længe som muligt!

Sådan forbedrer du dit kvalitetsresultat

Du kan forbedre alle de 4 punkter fra før, på følgende måder

Øg Klikraten

Lav nye annoncer og test dem op i mod hinanden. Hvilken version af annoncen skaffer den bedste CTR og overskud? Tilføj nye udvidelser, bedre call-to-action, bedre USP’er og mere fængende overskrifter, for at få flere til at klikke OG købe. Sørg hele tiden for at have det nyeste annonceformat Google har lavet  – Har du fx. fået Headline 3 og Description 2 på dine annoncer? De blev tilgængelige for et par uger siden. Kom først og vind.

Lav en bedre annonce

Kan du få søgeordene ind i annoncen, så det er relevant for brugeren og nemt at se at du tilbyder det de søger på. “Shorts i lange baner – Køb et lækkert par her” er en bedre overskrift end “Vi sælger tøj” til en søgning på fx “købe shorts”!

Optimér Landingssiden

Skal være relevant for annoncen, skal indeholde søgeordene du har puttet i din annoncegruppe og annonce, og skal sælge varen.

Fiks dit website!

Hvis 90% af brugerne lukker din side indenfor 10 sekunder, skal du finde ud af hvad der er galt – og hvorfor den ikke fænger. Det kan være design, farver, struktur, brugervenlighed, mobiloptimering mv. som mangler at få en kærlig hånd. Kig i Google Analytics for en (måske ubehagelig) overraskelse. Kolonnen Bounce-rate skal helst ikke være på 90%! (Lavere er bedre).

Stikordene nem at bruge, overskuelig, troværdig og hurtig har aldrig gjort noget dårligt for en hjemmeside! Der er mange ting der spiller ind på dit kvalitetsresultat, men du kan nemt ændre på en del af dem – og give brugeren en bedre og mere præcis oplevelse, og forhåbentligt opfylde deres behov.

Prisen spiller ind

Prisen du vil give for dig søgeord, kan også redde dit kvalitetsresultat. Ikke prisen i sig selv, men hvis du fx. ligger gns. på plads 5 og i stedet betaler for at ligge nummer 2, så kan din CTR stige med rigtig mange procentpoint, som igen gør din annonce mere interessant for Google. Så den nemmeste og hurtigte optimering er at skrue op for klikprisen på de søgeord som kan bære det – og giver flot overskud, så du ligger højt i position når der skal vises reklamer.

Det er selvforstærkende, flere kliks – som giver billigere kliks, som giver større budget og råd til flere visninger som kan give flere kunder.

Derfor: hold fokus på at optimere hele vejen fra kampagnen til annoncegruppen, søgeordene, annoncerne, annonceudvidelserne til landingssiden og hele driften af din hjemmeside.

Bum. Kom så i gang!