Tjener du penge på dine Facebook annoncer?
Her er en hurtig guide til at se om du tjener penge på dine Facebook annoncer. Jeg vil anbefale at du både kigger i Google Analytics og i Facebooks annonceværktøj. De to tal vil aldrig være det samme, da sporing ikke er 100% – men kig og få en fornemmelse for hvad du reelt får ud af det.
Se hvad du får ud af Facebook hos Facebook selv
Gå ind i Facebook Ads annonceadministrator – og vælg den tidsperiode vi skal kigge på – fx. Sidste 90 dage.
Gå nu ind i kolonner og få valgt det du måler på – Website Purchases, Website Purchases Value, Clicks eller Leads:
Se hvad samlet har betalt for perioden:
Og kig på resultatet af din periodes investering, fx:
Vi har givet X kr for Y Omsætning
Her er det tydeligt den sidste af de 3 kampagner der skal kigges på, der kommer ikke mange penge retur på det investerede.
Vi har givet X kr for Y Besøgende
Se hvad du får ud af Facebook annoncerne på Google Analytics
Gå ind i din Analytics konto, vælg samme tidsperiode som på Facebook og vælg “Anskaffelse” og vælg “Kilde / Medium”. Sorter efter konverteringsværdi, konverteringer eller det mål du arbejder med – fx. En telefonhenvendelse eller en udfyldt kontaktformular” eller bare besøgende hvis det er det eneste du måler på.
Søg efter facebook, så det kun er Facebook trafik vi måler. Her kan du se antal salg, mål og besøgende vi har målt på Google Analytics i samme periode:
Tallene stemmer ikke helt overens, men sådan er det. Det bliver aldrig 100% – så tag bare gennemsnittet af de to, og brug det som et gæstimat på hvad Facebook CIRKA leverer af direkte værdi. Her er tallene dog relativt tætte, Facebook siger 310 besøgende og 7100 kr i omsætning. GA siger 291 besøg og 6752 kr.
PRO-TIP: Du kan gøre de her rapporter mere sofistikerede ved at UTM tagge alle dine URLs på Facebook, så du kan putte ind hvilke kampagne mv. som besøget er kommet fra og få meget mere detaljerede rapporter i Analytics. Hvis du er aktiv på din Facebook side og organiske posts, kan du ikke bruge tallene på denne måde fra GA og sammenligne. Da du vil have blandet betalte og ikke betalte kliks fra Facebook sammen. Der er du nødt til at UTM tagge. Men for nu, prøver vi bare at se hvad vores Facebook indsats leverer overordnet.
Kort sagt: Er dine tal gode eller dårlige?