Usynlige håndværkere får det svært når konjunkturen vender

Skrevet

af | 7. maj 2021

Få tips til hvad du bør gøre nu med online markedsføring (også selvom du er booket 6 måneder frem) ⬇️

Lige nu er det kronede tider for håndværkere i forhold til opgaver og mange af dem er bookede både halve og hele år ud i fremtiden. Jeg tror, at de håndværkere, som er usynlige online, får det rigtig, rigtig, rigtig svært, når konjunkturerne vender. Lige nu kommer opgaverne af sig selv, men i det øjeblik at konjunkturen vender, og der er knap så mange mennesker, som skal have lavet noget, så bliver det i høj grad vigtigt at være til stede i det øjeblik, hvor folk søger efter hjælp fra en håndværker.

Hvis du har en håndværkervirksomhed, så er der ofte måske ikke en så stærk hjemmeside, måske ikke så stærk placering på Googles søgemaskine, og hvis der heller ikke er noget annonceforbrug, fordi lige nu er det ret nemt at være håndværker – for rigtig mange i hvert fald – så er det rigtig, rigtig svært at blive fundet, når kunderne ikke kommer af sig selv. Når man pludselig skal til at være – måske ikke ud at sælge – men i hvert fald at være til stede, så de mennesker, som gerne vil have hjælp til at få bygget deres tilbygning eller få repareret et eller andet i huset, kan finde dig.

For at blive fundet som håndværker så er den vigtigste kampagne overhovedet det, der hedder en Google-søgeannoncekampagne. En kampagne hvor, når folk de søger efter de ydelser, som du tilbyder, for eksempel ”tømrer i den lokale by”, ”tømrer i Roskilde”, eller ”tømrerarbejde” eller ”lokalt tømrerfirma”, der er det supervigtigt at være til stede, fordi det er folk, der sidder aktivt lige nu og leder efter den ydelse, som man tilbyder, og som ikke ved, hvem det er, de skal bruge til det.

Hvis man ikke er til stede på den søgning, så er det andre, de tre annoncer, som ligger foroven, og de par resultater der kommer fra søgemaskineoptimeringen, der kommer lige nedenunder på Google, som bliver valgt. Det er over 90% af klikkene, der ryger på nogle af dem, der ligger i toppen. Det vil sige, at hvis man ikke er til stede der, så mister man en rigtig, rigtig stor chance for at blive valgt og blive set i forhold til, at folk faktisk gerne vil i dialog. Hvis du sælger en eller anden form for ydelse, som er meget akut. For eksempel stoppede toiletter eller vand, der løber op, eller et eller andet hvor der er et behov nu og her, så er den altoverskyggende vigtigste form for markedsføring overhovedet, det er sådan en kampagne her. Så når folk søger efter ”stoppet kloak”, eller ”toilettet flyder over”, eller ”jeg har låst mig ude”, eller noget andet, så er du der, og så bliver du fundet.

Hvis du sætter sådan en kampagne op nu, begynder at teste resultater af, skruer budgettet lavt ned, men simpelthen får nogle resultater ind, så er din kampagne klar til at skrue op, når du er ved at løbe tør for kunder, og når der ikke er booket 6 måneder frem længere, ja, så har du faktisk en kampagne klar. Du ved den virker. Det eneste der skal til, det er, at vi skal skrue op for det budget, der er på, for at få flere kunder i butikken. Det er ret smart at have den maskine stående klar, når man skal bruge den, og i stedet for at forsøge at bygge den, når alle andre også forsøger at bygge den. Så mit bedste tip til dig som håndværker i dag, selvom ordrebogen er fuld, så skal du begynde med online markedsføring på Google hurtigst muligt, simpelthen så I vænner jer til det, så I ved hvordan det fungerer. Brug et lavt budget, alt det her, hold det til en lidt lav udgift, der er nok råd til det nu. Få det til at virke, så det er klar til at blive brugt, når I får behov for det.

Det var mit input for i dag. Tak for nu.