Betalt annoncering kan ikke stå alene
Betalt online markedsføring kan sjældent stå alene og det er måske ironisk, når det er den ydelse jeg primært sælger til andre folk. Men jeg vil hellere være ærlig og sige, at en virksomheds markedsføring af sig selv bør være en kombination af flere elementer.
Betalt markedsføring er en rigtig stærk del, især hvis man gerne vil udvide og gøre mere ud af de mennesker som kommer i dialog med en. Men personligt synes jeg også at det giver meget stor mening at man har en eller anden form for netværksarbejde og aktivt personligt salgsarbejde, for ligesom at få noget integreret sammen med den online markedsføring man måtte køre.
Det afhænger selvfølgelig af størrelsen af virksomheden og hvordan det lige skal virke, men personlige relationer kan også være meget stærkt til at opbygge trust, genskabe og alt muligt andet i branchen, sammen med den betalte annoncering.
En tredje ting, som kunne være godt og sammentømrende med, det er også det vi kalder social-selling altså at man er aktiv på de sociale medier, går i dialog og kommer ud med noget viden omkring, hvad det er man arbejder med. Sådan så kunderne bedre kan forstå, hvad det er man endelig også laver.
Udover det kunne der være discipliner som søgemaskine optimering, at være med på messer, eller det kunne være at holde forskellige former for arrangementer. Men og sige online marketing er det eneste, man skal gøre for at få en virksomhed til at fungere, det meget sjældent rigtigt. Jeg vil hellere anskue det lidt mere holistisk og nå hele vejen rundt og sige at vi skal gøre noget på alle fronter. Det er ikke sikkert vi skal gøre det hele på én gang.
Hvis vi står på nul og ikke har noget aktivitet, så skal vi nok vælge en adgangen og sige: “Hvordan kommer vi så i gang?” Hvordan får vi det her produkt udover rampen? Hvis det er et nyt produkt i en større virksomhed.
Jamen hvordan får vi det her ud, er det med e-mail nyhedsbrev, er det med at lave noget betalt annoncering er det med og tage ud på en messe og vise det frem, er det ved at gå ned i et lokalt netværk og finde nogle samarbejde partnere der? Eller hvad er det, der skal til for at kickstarte det.
Jeg anbefaler ikke at man starter på fem forskellige store discipliner på engang for at få noget til at virke. Jeg vil hellere bygge noget betalt annoncering, en god hjemmeside, noget netværksarbejde, noget e-mail markedføring, så man bygger ovenpå hinanden, sådan så tingene kan forstærke hinanden, men at vi arbejder koncentreret med en ting adgangen. For at få opbygget en eller anden base for, at det kan give noget til virksomheden.
Hvis vi ser på for mange initiativer adgangen, så bliver det rigtig svært at få noget meningsfyldt ud af det hele, medmindre vi har uendelig arbejdstid og uendelige penge til at gøre det for, men det har man sjældent, hvis det er noget nyt man skal ud med og gerne vil fortælle om.
Så der vil jeg sige prioritér, hvor det er du starter henne. Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne hjælpe med betalt markedsføring, men jeg hjælper ikke med alle de andre discipliner, selvom mange af dem har vi også meget stor forståelse for, men bruger tit samarbejdspartnere til at hjælpe med den del, hvis det ikke er noget virksomheden kan gøre internt, fordi man skal gøre det man er bedst til.
Og det som ligger en mest på sinde og nærmest i ens hjerte. Ligesom du i din virksomhed nok er specialist på alle de ting I tilbyder til jeres kunder. Jamen så skal I gøre det samme, når I så vælger at arbejde med de her discipliner, for at få gjort virksomheden synlig og få flere kunder i butikken.
Det er også at sige, hvem er det egentlig, der kunne være en god partner til at hjælpe os med, at få den her del til at virke. Skal vi opkvalificeres internt, har vi nogle vi kan trække på i forvejen skal vi bruge et eksternt bureau eller skal vi lave en decideret ansættelse?
Der skal man gøre op med sig selv, hvad der giver bedst mening. Start i hvert fald med at anskue det som om vi skal tage en af disciplinerne og så blive god til den, så bygger vi den næste på..
Fordi det er også rart at have et stort marketingmix, så man ikke kun er fokuseret på, at alle vores kunder kommer fra Google Ads, fordi den dag Google Ads så lukker din annoncekonto pga. en eller anden fejl, så er du rigtig træt af det og så har du intet andet til at trække dine kunder i hus med.
Så det er også stærkt at være flere steder. En anden ting om både at være tilstede lokalt, personligt, online, på e-mail på displayannoncer, søgemaskine optimering og alt muligt andet. Det er også, at når kunden først vælger at gå ind og kigge i markedet, hvem kan hjælpe med det her.
Jamen så har du det som nogle af marketing guruerne kalder “omney presence” altså at du er tilstede overalt og du er svær at undgå. Det er meget tydeligt, at det er en af dem man skal overveje, hvis man skal købe dette produkt eller ydelse. Så det trods alt nemmere at sælge det, end hvis folk aldrig har hørt om dig, ikke opdager dig når de leder efter dig og ikke bliver fulgt op på hvis de endelig finder dig.
Tag det som et indspark til, hvordan I kan bygge en mere fuld tilgang til at få markedsført virksomheden og tag selvfølgelig betalt markedsføring med som en af byggestenene til det. Og hvis I har brug for noget input til, hvad der bør være med i sådan en strategi, så hjælper jeg gerne med at lave en gratis markedsføringsplan.
Den kan du finde inde på leadyourway.dk og hvis du vil vide mere om betalt annoncering på b2b markederne så gå ind på gratisebog.dk
Der ligger en guide du kan hente ned.
Tak for nu.