Bliv Set, Bliv Fundet, Bliv Husket – og Bliv VALGT
I online markedsføring der arbejder vi med et begreb, der hedder ”bliv set, bliv fundet, bliv husket og bliv valgt”. Mit navn er Malte, og jeg kommer fra Lead Your Way og i den her video, der vil jeg fortælle dig om, hvordan du som B2B- eller ydelsesvirksomhed kan opsætte markedsføring, så du kan hjælpe kunden hele vejen igennem kunderejsen ved hjælp af forskellige former for markedsføring.
Stærke muligheder med online markedsføring
Med online markedsføring der har du altså nogle fede muligheder for at målrette kunden, uanset hvor langt de er i købsrejsen, om de aldrig har hørt om dig, om de aktivt leder, eller om de faktisk er lige ved at tage en beslutning.
At blive set online
Når vi kommer til det første punkt, nemlig at blive set, så handler det jo selvfølgelig om, at vi kan komme ud foran de rigtige mennesker med vores produkt. Hvis du vælger den helt rigtige virksomhed og det helt rigtige produkt, som den virksomhed vil kunne få gavn af, som du tilbyder, og du fortæller os det, så kan vi sætte en markedsføringskampagne op, hvor vi målretter på baggrund af, at det er beslutningstagerne i de rigtige virksomheder, som får lov at se det helt rigtige produkt, som I kan hjælpe dem med. Det er en relativ simpel form for markedsføring, fordi vi faktisk kan målrette den fuldstændigt rigtigt ind til de rigtige mennesker, som kan bruge det. Det er ikke sikkert, at de er klar til at tage en beslutning i dag, men så kan de opdage og få noget awareness omkring, at I eksisterer som virksomhed, og I har et produkt, der virker, og som måske faktisk kunne hjælpe dem.
Bliv fundet
Når de så aktivt begynder at lede efter en ny leverandør eller opdager, at de har det her behov, eller de er blevet interesserede, fordi de har set, at I er på markedet, og I eksisterer, så kan vi blive fundet, og måden vi kan blive fundet på, det er f.eks. ved Googles søgeannoncering, hvor vi kan lave annoncer på baggrund af, hvad folk de aktivt går ind og søger på Google. Det vil sige, hvis vi går ind og søger på et særligt type produkt eller en ydelse, så kan I få en annonce allerøverst oppe i Googles søgeannoncer eller søgeresultater, hvor I fortæller om jeres produkt, og så kan de komme nærmere ind og læse videre. Så er I nemme at finde, og kunden har en relativ simpel mulighed for at blive klogere på, at, hov, der er faktisk nogen, der kan hjælpe mig her.
Bliv husket
Når vi så kommer til, at vi også skal blive husket, jamen, så er der flere jo måder at gøre det på, men en meget væsentlig del af det er at være til stede, for det første hele tiden, Altså det vi kalder ”always on”-kampagner. Vi har altid en form for brandingagtig markedsføring kørende, så folk de kan huske os og ved, at de her mennesker kan hjælpe os med lige præcis det her produkt eller den her ydelse.
Det næste det er, at når de har vist interesse, om det så har været, at de har kigget på konkurrentens hjemmeside, om de har søgt på noget, eller om de har været inde på din hjemmeside eller set en video, du har lagt op på Facebook eller LinkedIn, jamen, så kan vi lave en annoncekampagne på baggrund af, at de faktisk har vist interesse og sørge for, at de bliver klogere og uddannede i dit produkt og din ydelse. Vi kunne f.eks. fortælle noget om, hvem I er, hvad I tilbyder, hvorfor I er anderledes, vise at andre folk er glade for produktet og meget andet. Måske hen over en periode på en, to, tre uger eller måneder alt efter hvor lang købsrejsen er i jeres branche, så kan det jo godt være, at det tager mellem et par måneder eller helt op til flere år, før folk de faktisk skifter leverandør eller køber noget nyt ind. Så er vi simpelthen nødt til at være til stede i det øjeblik, at de faktisk har behovet, og måden vi kan være det på, det er, at vi bliver ved med at markedsføre og at vise os frem, så de kan huske os, og de ved, hvad vi står for.
Uddan kunden i dit produkt
Hvis de har været inde at kigge på din hjemmeside eller set nogle af dine videoer, så kan vi lave det, der hedder remarketing – altså genmarkedsføring – til dem, som faktisk har vist interesse. Det betyder, at vi ved, at de jo nok godt kan bruge det her, jamen, så kan det godt være, at de har brug for at blive klogere også, og så kan vi simpelthen uddanne dem i vores produkt med alle de her forskellige former for videoer, whitepapers eller noget andet, som faktisk kunne give noget værdi for de her mennesker.
Sørg for du bliver valgt
Når vi så kommer til at blive valgt, så falder den nok tilbage på dig, fordi så skal du være til stede i det øjeblik, hvor de faktisk er klar til at tage samtalen omkring, om det er jer, der skal være leverandører, men for at blive valgt så er vi simpelthen nødt til at have skabt et fundament for, at de, for det første, ved, at I eksisterer, ved hvad I står for, har forstået at jeres produkt faktisk kan levere det, de har brug for, og at de kan huske jer, når de så skal bruge det. Så er det til at blive valgt. Så kan vi både blive set, blive fundet, blive husket og blive valgt.
Hvis du kunne tænke dig at vide noget mere om det her, så kan du gå ind på B2Bannoncering.dk. Der fortæller jer lidt om, hvordan vi arbejder med det. Eller du kan gå ind på gratisebog.dk og hente en annonceringsguide til hvilke former for kampagner på et overordnet niveau du som B2B-virksomhed skal sætte op, hvis du vil have et online marketingssetup, der faktisk kan virke til at levere nye leads og henvendelser – både nu og i fremtiden.
Tak for nu.