Content på LinkedIn
Hvor meget skal jeg skrive, sige og gøre? Om længden af dit content
Længden af dit indhold på LinkedIn kan variere afhængigt af typen af indlæg og dit mål med det. Her er nogle grundlæggende retningslinjer for forskellige typer af indhold, som du kan følge:
Posts: Posts kan være både korte og lange, men sørg for de er præcise og relevante. Typisk bør de ikke overstige 130-150 tegn. Brug en stærk overskrift og følg op med noget der sætter gang i folk for at bevare opmærksomheden
Artikler: Hvis du skriver en artikel på LinkedIn, har du mere plads til at uddybe dit indhold. En typisk længde for en artikel kan variere fra 500 til 1.200 ord. Husk at inkludere relevante billeder eller grafik.
Videoindhold: Videoer på LinkedIn bør normalt være kortere end 5 minutter. Mange eksperter anbefaler videoer på 1-2 minutter, da de har tendens til at fastholde seernes opmærksomhed bedre. Fokuser altid på at fange seernes opmærksomhed i de første 3 sekunder, så der er væsentligt større chance for at de ser videre. Og husk der SKAL undertekster på.
Kommentarer: Kommentarer på andres indlæg skal altid være relevante og give værdi. De kan være ultra korte eller en længere afhandling. Men brug tid på at skrive det ordentligt, ligesom din egen post. Kommentarer bliver også vist og delt af LinkedIn algoritmen, så behandl dem som en post i stedet for en hurtig kommentar. Du får mere eksponering og kommentarer på andres indhold, kan være ligeså gode som din egen post. Husk den gode tone.
Indholdets kvalitet er (stort set altid) vigtigere end længden.
Det er vigtigt at levere værdi, uanset om det er i form af tekst, billeder, videoer eller hvor langt det er.
Sørg for, at dit indhold er relevant for dem, som du gerne vil have der skal læse det og det du gerne vil opnå med din profil.
Hvordan måler du effekten af din indsats? Relevante metrics for LinkedIn
Hvordan måler du bedst effekten af din og virksomhedens indsats på LinkedIn?
Vi kan lave rigtig mange forskellige indsatser på LinkedIn. Det kan derfor også være svært lige at beslutte sig for, om det går den rigtige vej og hvilke metrics, der er relevante at følge og måle på.
I det store hele skal LinkedIn marketingindsatsen bidrage positivt til at salg øges over tid. Ofte bliver indsatsen dog kun målt på “vanity-metrics”, dvs. små (og i det store hele ubetydelige) målepunkter. Typisk “reach” (hvor mange når du ud til) og likes.
Det er væsentligt at kigge på, hvordan det overordnet går med posts og indhold vi lægger på LinkedIn. Det kan derimod være en fejl at kigge meget specifikt hver eneste dag på, om du får flere visninger eller flere likes på et given post end et andet.
Mere værdifuldt kan det være at kigge på tendensen.
Er der over tid flere der får mine budskaber, klikker, kommenterer eller skriver til mig privat over tid.
Det er en farlig vurdering at sidde og tage enkelte content pieces og vurdere dem på om det er den ene post, der skaber det hele. I stedet bør vi kigge generelt på, om vi får fulgt de relevante spor i vores content strategi.
Hvilke spor det er, jeg får posted om?
Er det det, som folk interagerer med?
Er der nogen, der interesserer sig for det?
Eller er der kun nogle af mine spor som faktisk er spændende for andre at høre om, og skal jeg vælge fra eller til?
Du kan godt specifikt gå ind og kigge på en masse forskellige metrics, men vi anbefaler dig at gøre det over en bred kamp henover alle dine/virksomhedens opslag, i stedet for enkelte opslag.
Her er et overblik over nogle af de centrale metrics, der giver dig indsigt i målgruppens respons på indholdet, som I lægger op.
Forbindelser (Connections):
På LinkedIn måles forbindelser med det antal mennesker, der har accepteret din invitation til at forbinde. Det er en grundlæggende metrik, der indikerer dit netværk på platformen. At have et stort og relevant netværk er vigtigt for at øge din synlighed og forbinde med potentielle kunder, kollegaer og partnere.
Engagement:
Engagement-metrics inkluderer likes, kommentarer og delinger på dine opslag og artikler. Dette viser, hvor godt dit indhold resonerer med din målgruppe. Jo højere engagement, desto større sandsynlighed er der for, at dit indhold når ud til flere mennesker gennem deres nyhedsfeed.
Visninger (Views):
Dette er antallet af gange dit indhold er blevet set af andre brugere. Det omfatter også visninger af din profil. Flere visninger kan indikere interesse for dit indhold eller din profil.
Followers:
Antallet af personer, der følger din LinkedIn-side eller profil, er vigtigt. Det repræsenterer dit publikum på platformen, og det er afgørende at forøge dette antal for at øge din rækkevidde og indflydelse.
CTR (Click-Through Rate):
CTR måler, hvor mange mennesker der klikker på dine links i opslag, artikler eller annoncer i forhold til, hvor mange der ser dem. En høj CTR indikerer, at dit indhold er relevant og overbevisende for din målgruppe.
Leads:
LinkedIn tilbyder også metrics til at spore lead-generering, især hvis du kører annoncer eller bruger formularer til at indsamle kontaktinformation fra potentielle kunder. Det kunne f.eks. være i forbindelse med tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Det er et ofte et centralt element for B2B-virksomheder, der ønsker at opbygge deres salgstragt.
Analyse af demografi og geografi:
LinkedIn giver også oplysninger om din målgruppes demografiske data og geografiske placering. Det hjælper dig med at forstå, hvem der interagerer med dit indhold, og hvor de befinder sig.
Besøg på din profil:
Besøg på din LinkedIn-profil viser hvor mange brugere der har besøgt din profil. Antallet af besøg på din profil er en god indikation af, hvor interessant og relevant folk finder dig eller dit arbejde. Det kan også give dig indsigt i, hvilke dele af din profil, der tiltrækker mest opmærksomhed. Ud fra den informartion kan du tilpasse din LinkedIn-præsentation for at imødekomme din målgruppes interesser og behov.
Engagement på virksomhedslister:
Engagement på din virksomhedsside eller liste refererer til aktiviteten, der finder sted på din virksomheds LinkedIn-side. Det kan omfatte likes, kommentarer, delinger af dine virksomhedsopslag og artikler. Det måler, hvordan dit indhold og din virksomhedsaktivitet på LinkedIn opfattes af dine tilhængere og besøgende. Højt engagement på din virksomhedsside indikerer, at din virksomhed lykkes med at engagere sit publikum på platformen og kan hjælpe med at opbygge et positivt brand image samt øge bevidstheden om din virksomhed blandt potentielle kunder og partnere.
Brug LinkedIn-metrics som nøglen til at se, om din indsats virker. Tænk på dem som brikker i et puslespil, der viser, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Brug dataene til at optimere din LinkedIn-strategi, hvad enten det handler om netværk, engagement eller at finde kunder til din forretning.
Og husk altid at have de langsigtede briller og “tendenser” på, i stedet for at fokusere på enkelte posts performance.
Værdien af dit indhold er direkte proportionalt med interesse, følgere og mulige kundeemner i fremtiden
Når du deler godt og meningsfyldt indhold, tiltrækker du flere følgere, der søger inspiration.
Værdifuldt indhold fører ofte til dialoger, især når du deler nyheder, viser din ekspertise, beder om meninger eller præsenterer nye tilgange.
Det motiverer folk til at starte en dialog med enten kommentarer eller direkte beskeder. Det kan formodes, at en god andel fortsat vil følge dig og læse dine opslag. Selvom ikke alle reagerer eller handler på dine aktiviteter på platformen, hjælper denne tilgang dig stadig med at styrke dig og den virksomhed, som du repræsenterer.
Value above all-else
Pas på du ikke går i fælden med at skulle poste hver dag, selvom du ikke har noget på hjerte. 365 irrelevante posts, er ikke mere værd end 50 gennemtænkte posts og 50 relevante kommentarer på andres indlæg.
Husk at fokusere på at give værdi. Og et lille ekstra tip til dig, som føler dig låst i spørgsmål som “giver jeg mon nok værdi her?” og ikke får posted. Hvis du er meget vidende om et område, så vil selv basale indsigter og idéer for dig være major breakthroughs for dem som er nye på området.