DEMANDGEN – Er det bare et nyt smart begreb i marketing? 

Skrevet

af | 3. maj 2023

DEMANDGEN – A… HVA? Er det bare et nyt smart begreb i marketing? ⬇️

Hvis du er en af dem, der måske sidder lidt forsigtigt og ikke har turdet spørge direkte, hvad #demandgen – #demandgeneration er for en størrelse, så er her et indlæg til dig.👨‍🏫

Er du 100-meter marketing🥷mester kan du bare scrolle videre.

HVAD ER DEMAND GENERATION?

Hvis du arbejder med marketing i en B2B-virksomhed, har du sandsynligvis hørt om demand generation. Men hvad betyder det egentlig, og hvordan kan det hjælpe dig med at øge din omsætning og forbedre udbyttet af din marketing indsats? Her er en introduktion til begrebet:

Demand generation er grundlæggende en strategi, som sigter mod at skabe interesse og efterspørgsel efter din virksomheds produkter/services. Samtidig handler det om at opbygge en relation til dine potentielle kunder. Det er hverken mere eller mindre end det.

Det dækker ofte over fx content marketing, SoMe annoncering, e-mail marketing, events, webinarer, whitepapers, informerende opslag mv.
Kort sagt; du skaber interesse eller skaber opmærksomhed på ”problemet”, som I forsøger at løse eller opmærksomhed på jer og jeres løsning på et kendt problem – og efterspørgslen efter jeres ydelse.

HVORDAN GØR DU SÅ NOGET MED DET?

Et par konkrete forslag til at skabe efterspørgsel:

– Relevant indhold

(FOR DIN KUNDE!): fx blogindlæg, indlæg, videoer, whitepapers mv, som er skræddersyet til dine potentielle kunder og gør dem klogere, sikrer at de forstår nuancerne og problemerne. Glem alt om fokus på dig selv her – 100% fokus på kundens behov

– Events

Brug events som webinars, møder, oplæg og konferencer til at tiltrække potentielle kunder og dele din ekspertise med dem, så de kan få en præference for at bruge jer. Husk på, at B2B-købere handler med mennesker, de kender, kan lide og har tillid til!

– Vær Top-of-mind

Vi arbejder ofte ud fra en hovedregel om at det kun er 5% af markedet som reelt kigger efter en løsning, men når de resterende 95% bliver klar til at kigge efter en leverandør, så gælder det om at de kan huske os, kan lide os, har tillid til os og ved PRÆCIS hvad vi kan hjælpe med.

– E-mail marketing

E-mail-marketing kan bruges til at dele relevant og engagerende indhold og som et middel til at kommunikere med dine potentielle kunder. På den måde kan du fastholde deres interesse, udbygge deres kendskab til både deres udfordring og hvordan du kan hjælpe dem.

 

Demand generation er forudsætningen for at lykkes med inbound marketing – der er ingen der ringer og skriver hvis ikke der er efterspørgsel efter det du sælger.🤯

Herefter begynder det vi kalder DEMAND CAPTURE, men det tager vi en anden dag!

—————–
🚀Vi er Lead Your Way – et B2B Marketingbureau – og vi poster om online strategier, marketing, kunderejser og LinkedIn.