En realistisk tilgang til online markedsføring

Skrevet

af | 16. mar 2022

Det er jo et spørgsmål vi igen og igen hører når vi starter nye kunder op, som ikke har arbejdet med det før. Det første jeg vil sige til det er man er altid nødt til at have en realistisk tilgang til, hvordan fungerer online markedsføring hvis man sidder som B2B virksomhed. Og normalt måske har en kunderejse der varer et halvt eller et helt, eller 2 år. Så er det jo ikke fordi at man sætter en kampagne op i dag, har 50 nye leads i morgen og lukkede ordrer for millioner ugen efter. Det jeg i stedet for tænker det er man skal ligesom overveje det her som en strategisk indsats og sige okay, hvad er det for nogle mennesker vi skal have påvirket over tid til at vi kan komme i dialog med. For det kan godt være I sidder og laver relationssalg i dag, og det primært er båret af folk de selv måske kontakter jer eller I har sælgere der aktivt går ud og får fat I nogen. Hvis man vil påvirke dem med online markedsføring til faktisk og gide at gå i dialog med os, så vi nødt til både og sigte efter dem som er klar til at købe nu og her. Men det er et for tal af dem som ligesom er i puljen for hvor mange kan gå i dialog med. Måske er det 3 procent af alle dem som endelig kunne købe, som endelig ville være klar til at købe noget i dag. Hvis man ellers har overbevist dem, og har fået vist de rigtige ting og har fået talt med dem osv.
Det vi skal gøre med de andre 97 procent det er at overveje, hvordan får vi gjort dem klar til at de vil købe ved os når de når til det. Det du skal bruge online markedsføring til, det er både at de opdager os hvis ikke de kender os i markedet i forvejen. Den anden del er ligesom at få forklaret ens value proposition og sige hvorfor er vi anderledes end de andre, hvorfor skal I handle med os. Det næste er at de skal huske os og vurdere os som en mulighed, når de skal begynde at overveje, okay vi skal til at skifte leverandør eller vi skal til at starte på det her, så vi skal bruge den her dims, eller den her maskine, eller det her hjælp til at udføre et eller andet. Så online markedsføring skal ligesom forme den rejse og hvis man kan få den til at passe relativt tæt på, hvordan salg fungerer i dag, men vi kan gøre det på en skala der er 100 gange så stor, så over tid, så bliver online markedsføring fuldstændig uundværlig del af salgsprocessen og som også kan løfte en virksomhed til meget høje omsætningstal, ift. hvad de er vant til. Netop fordi at mange flere mennesker kan få øje på det, men man skal også overveje det er ikke en 5 ugers indsats og så har man ændret en international B2B virksomheds omsætning fuldstændig radikalt. Det tager tid og vi sætter sjældent tal på og siger du får så mange leads ud af at køre den her kampagne fordi det ved man jo dybest set ikke hvis det er nyt det man har sat op. Så er vi jo faktisk ude i en opdagelses fase og finde ud af, jamen hvad er det for nogle budskaber vi skal bruge, fordi sælgeren ved helt sikkert noget om hvad kunderne responderer på er det også det vi skal have fortalt dem i annoncerne. Hvilken målretning skal vi køre med, hvor frekvent skal vi være derude, hvor meget skal vi følge efter dem over tid og hvor mange forskellige budskaber skal vi give dem, for ligesom at få den her respons. Og det er jo egentlig det man prøver at finde ud af med online markedsføring især når man starter det er dels, alle de her budskabs ting, og målretningen, men også hvilke medier fungerer godt for os. Det kan jo være det er LinkedIn, det kan også være det er Facebook, det kan være det er Google det kan være dem alle sammen sammen eller kun den ene. Men det jo ligesom det man skal finde ud af, så når du går ind i online markedsføring, så lad vær med at sætte for høje forventninger til et specifikt udbytte i morgen. Vi kan lave alle mulige estimater på hvor mange ser den her, hvor mange tror vi der klikker, men faktum er at, det der i virkeligheden sker er at vi får noget data ud når vi har gjort det og så kan man blive klogere på det, og så kan man begynde at optimere. Så kan man begynde at snakke om, okay vi får det her ud af det nu. Hvor mange penge skal vi så smide i det, for at få det her ud af det. Er der noget vi ikke har på, har vi prøvet den her form for markedsføring. Skal vi gøre noget mere for at følge op på dem, kan vi koble det sammen med de e-mail flows vi har bygget i forvejen osv. Og så bliver det til en online marketing maskine, som faktisk begynder at generere et resultat som vi kan begynde at planlægge. Så kan vi begynde at planlægge hvor mange penge skal der i det, hvor mange nye ting skal vi lave, hvor mange nye kanaler skal vi være på osv. og faktisk have en ide om hvad er det for et udbytte vi får. Så ha’ en realistisk forventning til hvad online marketing især for B2B virksomheder, hvad det endelig kan og hvordan det skal måles og bruges så vil du få meget større succes med de kampagner du sætter op. Hvis du vil have flere input til hvordan du kan gøre det her så prøv at gå ind på www.gratisebog.dk, der ligger en guide til hvordan man opbygger en strategi for online B2B markedsføring og du kan også prøve at gå ind på www.b2bads.dk, hvis du vil læse mere om hvordan man laver annoncer til b2b virksomheder som gerne vil i dialog med andre.
Tak for din tid.