Hvordan performer din Google Ads konto i weekenden?
Taber du penge på Google ads om lørdagen?
Eller en hvilken som helst anden dag? Det er faktisk relativt nemt at finde ud af. Og hvis du mister alle annoncekronerne på særlige ugedage, kan du nedprioritere jeres annoncering på specifikke dage og tidspunkter!
Hvordan ser jeg det
Log in på din Google Ads konto. Find den kampagne du gerne vil kigge på. Her finder du indstillinger og vælger “Ad schedule“.
Du kommer så ind til en oversigt. Der kan vise hvordan dine annoncer performer på dagsniveau, timeniveau og kombineret. Samtidigt kan du også indstille budjusteringer på de enkelte dage – hvis der er nogen som står kraftigt ud (både positivt og negativt!).
Start med at kigge på dagsniveau og se hvordan dine annoncer kører på de forskellige dage. Kig på salg, forbrug, pris pr konvertering og på sammenhæng mellem omsætning og udgift.
PRO-TIP:
- Vælg et stort nok tidsinterval, så du har data nok til at tage en beslutning. Læs mere om statistisk signifikans her.
Her kan du se en væsentlig forskel i en kampagnes performance om fredagen og lørdagen. Conv. Value / Cost betyder
Samlet konverteringsværdi delt med udgiften fra Google Ads.
Det er et forholdstal der siger hvor mange gange vi får pengene igen, på de annoncekroner vi bruger. 808 kr har givet 808 x 6 = 4.848 kr i omsætning.
Fordelt på 11 salg, dvs. ca 440 kr pr. ordre i snit.
Er det godt eller dårligt?
Pas – det afhænger af hvad I sælger, hvor meget det koster at producere og levere, returneringsrater osv.
Men det vi kan se – det er at om fredagen får vi pengene 11x igen og lørdag 6x igen.
Der er måske mulighed for at skrue op for buddet om fredagen, for at få endnu flere salg? Og måske skal buddet om lørdagen lidt ned for at øge overskuddet pr. konvertering.
PS. Det er kun et vejledende råd – jeg kender ikke jeres konto, udgifter eller priser på produkter. I skal lave jeres egen beregning på hvad der er godt eller skidt! Og tage beslutninger ud fra jeres position.
Hvordan ændrer jeg budjusteringen på dagen?
Nu vælger du Ad Schedule oppe i toppen igen, og kan så se jeres dage og deres budjustering. En budjustering er en forandring på dit almindelige bud. Hvis du fx. har et bud på 3 kr på et søgeord, og en budjustering på +50% om fredagen og -50% om lørdagen, vil dit 3 krs bud om lørdagen kun være 1,5 og om fredagen 4,5 kr! Alle andre dage er dit bud stadig 3 kr. PRO-TIP:
- Vær varsom med at lave for store ændringer ad gangen
- Vent med at beslutte om det virker eller ej, til du har nok data til at evaluere om din budjustering gør noget godt for din kampagne.
- Start med kun at ændre en eller to dage, og lær budjusteringen at kende. Det kan spare dig for mange tabte penge og mistede salg.
Et eksempel på budjustering af dage
Her kan du se en kampagne med en hel masse justeringer. Onsdag og mandag har fået et lille nøk opad – mens weekenden er skruet en del ned.
Just one more thing…
Inden du går på weekend – så tag lige og kig inde i din Google Ads konto, om der er noget at arbejde med ifht. dagsjusteringer 🙂 Rigtig god weekend!