Hvordan sikrer du at din Facebook annonce bliver vist til de mennesker som vil købe?
At vi rammer målgruppen helt rigtigt, er selvfølgelig vigtigt. Det er udgangspunktet for en Facebook Ads kampagne der performer. Men hvis du fx. kører en remarketing kampagne på besøgende på dit website, så ved du at målgruppen er den rigtige – men hvis du stadig gerne vil betale mindre for hvert salg og dermed lave et flottere overskud. Så har Facebook nogle fine muligheder for at justere på din målretning. Du kan ændre på køn, alder, placering på annoncenetværket mv. Justeringer kan løfte din kampagne fra “nogenlunde” til et fremragende overskud. Hvis du gør det rigtigt…
…Don’t be a fool!
En lille disclaimer: Det giver IKKE mening at gøre det her når du har lavet 2 salg og fået 25 klik på din annonce. Det er ALT for lidt data. Læs mere om bedre annnoner og statistisk signifikans her.
Den korte version er at du har brug for “nok” data, før du tager beslutninger, der kan påvirke din kampagnes performance kraftigt over tid. 1-2 salg og nogle kliks fortæller dig INTET om, hvordan din kampagne performer på forskellige målretninger endnu – og derfor skal du lade den køre længere før du laver de her optimeringer.
Men her kommer nogle af de ting du kan kigge på og overveje om der skal justeres på. Alle 3 “breakdowns” er på den samme kampagne, i det samme tidsrum. Overordnet er tallene for kampagne følgende:
- Forbrug: 5.573 kr,
- Omsat for 90.003 kr
- Et salg koster 28,01 kr
Men hvordan fordeler de tal sig så på de forskellige målretningsmuligheder?
Facebook breakdown: Køn
Der er under 3 kr forskel på salg til en mand (29,19 kr) eller kvinde (26,78 kr), det er nok ikke der vi skal lægge vores optimeringsfokus for denne webshop.
Facebook breakdown: Alder
Alderssegmentering kan være interessant, et generelt billede her er at de unge er bedre til at købe – 96 ud af 199 salg er de helt unge 18-24 år. Ved 45 års alderen stiger konverteringprisen en hel del – der er den oppe på 63 kr for et salg. Der er måske noget at kigge på – det afhænger selvfølgelig af hvad et salg er værd for jeres virksomhed.
Men en optimering kunne være at enten fjerne det ældre publikum fra målretning, hvis et salg fx kun må koste 30 kr. Eller man kunne opdele kampagnen i to, med forskellige annoncer til unge og ældre. Eller man kunne prøve bare nye annoncer i det hele taget. Det er mange muligheder!
Facebook breakdown: Placering af annonce
Nu skal vi til en spændende en – hvor skal annoncen vises/ikke vises på alle de muligheder Facebook har at tilbyde: News Feed, ude til Højre, Instagram, Messenger mv.
Priserne svinger meget her – spørgsmålet er om nogle af dem er kritisk høje eller slet ikke konverterer. Så længe et salg giver overskud på bundlinjen når vi har regnet alle udgifter med, er det jo skønt.
Men hvis en placering KUN liiiiige løber rundt – så skulle der måske laves en annonce der var bedre dertil eller måske skulle placeringen pilles ud.
Vi kan se her at det er News feed på mobil der trækker størstedelen af omsætningen og også størstedelen af udgiften. Det er ikke så underligt, det er trods alt der Facebook startede.
Men se lige hvor flot Messenger præsterer – 8,88 kr for et salg og over 12% af salget alene En anden faktor der er værd at overveje er hvilken købsrejse kunden er igennem. Ser se først annoncen på Instagram stories og intet gør fordi de skal se om Kim Kardashian har lagt et billede op af … men så bagefter ser annoncen på News feedet i Facebook appen og klikker sig ind og kigger på dit produkt, for så at få en annonce i messenger dagen efter og får ind og handler. Så har alle 3 touchpoints været vigtige i købet, og ingen af dem før i første omgang sorteres fra. Men hvad nu hvis du bruger tusindvis af kroner på Instragram stories annoncer, og ikke kan måle et eneste salg derfra?
Facebook breakdown: Device
Til sidst i eksemplet her kommer den device som brugeren har brugt. Der kan vi se at køberne i dette tilfælde er klart gladest for at handle på mobiler og computer – men ikke tablets!
Android tablet sælger intet, og iPad er dobbelt så dyr som alle andre devices at få et salg på. Hvordan ser vores annonce ud på en tablet og kan vi forbedre oplevelsen eller give dem en kritisk information, så de er parat til at handle?
Hvad skal jeg optimere på min Facebook kampagne?
Der er mange parametre at justere på for at gøre din kampagne god. Men hver lille procent du kan gøre den bedre, gør at resultat i sidste ende, og dermed afkastet bliver meget højere. Facebook tilbyder mange annonceformater, måder at levere annoncer på, prioritere salg, klik, visning osv, segmenting af kunder, placeringer og meget andet. Tag et skridt ad gangen og husk altid på at SPORING skal sættes op først, og så skal vi have nok DATA for at tage en beslutning. Happy hunting!
Brug for hjælp til online markedsføring?
Hvis du har brug for hjælp til at optimere jeres Facebook kampagne, eller vil have en helt ny en sat op – så er du meget velkommen til at kontakte mig.