Hvordan virker Google Ads (for nybegyndere) – Kom igang med den første kampagne
Når du skal i gang med din første kampagne, gælder det ikke om at forstå alle detaljer, værktøjer, små tandhjul og alt hvad Google Ads kan tilbyde. I første omgang handler det om at få sat en kampagne op, der kan trække kunder ind i din butik, kort og simpelt.
Og det er også hvad kernen er, på en Google Ads søgekampagne. Kunderne søger efter løsning på et problem eller en specifik vare – og du som butik, har mulighed for at udbyde din vare til de kunder. Google Ads kan gøres meget meget MEGET mere avanceret, men det er unødvendigt til at begynde med. Helt basalt er en Google Ads kampagne en samling af ord (søgeord/keywords) du vælger, som hvis kunden søger på dette, får vist din annonce, og du får chancen for at vise dit produkt frem.
På Google Ads klares det med at du samler dine søgeord sammen, og hæfter en eller flere annoncer på – så de hører sammen i en annoncegruppe. Hvis du har flere produkter, eller de kaldes noget forskelligt, kan du lave flere annoncegrupper – med dertilhørende søgeord og annoncer. Det hele pakkes sammen i en såkaldt kampagne.
Du kan sige, at alt andet på Google Ads er ting der er lagt på; ekstra funktioner og muligheder, men basen er stadig:
- Brugerne søger på Google
- Du får vist reklamer til de relevante af dem
Og det er her vi starter. Næsten alt det andet, kan læres efter du har fået gang i en kampagne.