Markedsføring for din SaaS virksomhed
I den her video vil vi prøve at snakke om, hvordan du som it eller teknisk funderet virksomhed, kan få noget ud af online marketing. Der er mange indsatsområder man kan komme ind på og hvis det er IT eller noget teknisk så kan der være noget med forståelsen hos kunden som kan halte eller kan være svær. Hvad skal vi gør der Nicolai, for at få marketingen til at fungere?
Det første det er egentligt at få styr på sin struktur, det er rigtigt vigtigt at have en fast struktur når der er mange i markedet eller når det er et teknisk produkt, som vi skal ud at markedsføre. Udover det er det vigtigt at skabe et behov hos kunden det er ikke nødvendigvis sikkert at de kender til produktet eller til det behov som I gerne vil skabe ved dem. Så det er rigtigt vigtigt at få en struktur, så vi kan få en plan ud over hvordan vi skal lave markedsføringen for de her tekniske produkter.
Hvis man er i en branche, hvor der er rigtigt mange om buddet og hvor der er mange stærke konkurrenter så er der rigtig mange der bruger Google Ads det kan også være et væsentligt værktøj, men hvis man kun er der og kun er til stede når der bliver søgt efter det her produkt eller den her ydelse som man tilbyder så kan det være rigtigt svært at være dem som ligger nr. 1 medmindre man ligger rigtigt tungt på Ad Spend og derfor giver SoMe også mening. Helt sikkert, det er en god måde at komme ud med nogle af sine budskaber og sine vinkler på at få skabt det her behov hos kunden fordi Google det bliver et rigtigt tæt marked og det bliver et rigtigt dyrt marked på nogle af de søgeord når der er hård konkurrence.
Så derfor når man har et mindre budget, kan det være en rigtigt god idé at gå på SoMe og lave noget annoncering så vi kan få skabt et behov for kunden eller få vist at vi rent faktisk kan tilbyde noget, der er relevant for dem. Det er også væsentligt , hvis vi tænker på kunderejsen dem som går ind og søger på Google efter produktet det er selvfølgelig dem som er relativt kvalificeret og måske er klar til at handle.
Dem som vi ikke håndtere, er så de andre 97% som ligger tidligere i tragten, og måske enten slet ikke er bevidst om at det eksisterer eller måske ikke er på vej til at købe det endnu men i fremtiden kan få brug for det. Hvis vi brander os tidligere, så de er opmærksomme både på hvad produktet kan og selvfølgelige de rigtige er der som udbyder det så har vi også en chance på at når de så går ind og søger at vi også får noget ud af vores Google Ads kampagne. Når du har gjort en masse både for, at være til stede over for dem vi tænker kunne få noget ud af det og også være til stede når de rent faktisk sidder og leder efter det.
Så kunne det give mening, at følge op på dem så vi ikke taber dem på gulvet når de har kigget en gang men at vi simpelthen følger op på dem med det der hedder remarketing. Ja, remarketing er en stærk faktor i vores struktur så vi rent faktisk formår at vedligeholde interessen hos dem der har udvist interesse både i gennem annoncering men også på vores hjemmeside. Vi kan gøre det på flere forskellige måder både SoMe og gennem Google. Dvs. der er rigtigt mange muligheder for at vedligeholde den interesse som der er i en længere kunderejse. Så vi bliver ved med at være top-of-mind eller bliver ved med at skabe behovet for den kunde som vi gerne vil have ind.
Netop den lange kunderejse med IT- og tech virksomheder, så er det måske også relevant at uddybe budskabet og fortælle mere så kunden dels bedre kan forstå nuancerne i vores produkter også måske få større lyst til at gå i dialog med os fordi ofte så er det et relationssalg der ligesom skal lukke arbejdet til sidst. Men marketingen kan ligesom gøre klar til at de dygtige sælgere kan få lov at lave det. Så der ligger remarketing rigtigt godt op til egentligt at komme tættere på kunden.
Og det gør det! Man kan jo bruge marketingen på mange forskellige måder remarketing på mange forskellige måder når de har udvist interesse. Men det kan også være når sælgeren har fået fat i leadet men de måske ikke er helt klar til at købe endnu måske fordi de sidder fast i en gammel aftale eller fordi de lige skal clear det i baglandet så kan vi køre annoncering, så vi bliver ved med at være top-of-mind så vi husker dem på hvorfor de valgte os i første omgang og hvorfor er det de skal ende salget eller afslutte salget. Hvis du vil vide mere om, hvordan man laver effektiv online markedsføring, så gå ind på leadyourway.dk/blog der ligger en masse gratis indlæg både med videoer og artikler til at gøre dig klogere på det.
Vi ses næste gang.
Ses