Sådan får du succes med B2B annoncering på Facebook
I denne video gennemgår vi en simpel og direkte metode til at bruge styrken i Facebooks kæmpe netværk – til faktisk at hjælpe med at bearbejde kundeemner for din B2B virksomhed. Facebook har to kæmpe fordele iforhold til fx. LinkedIn – som gør at du bør bruge BEGGE til din B2B annoncering. Få dagens insigt her i videoen
Facebook til B2B marketing
Der er ingen tvivl om at du sagtens kan bruge Facebook til B2B annoncering. Det er ikke kun LinkedIn og Google Search der kan bruges når du skal sælge produkter og ydelser til virksomheder.
LinkedIn bliver typisk fremhævet fordi at du langt bedre kan vælge virksomheder, titler og alt andet arbejdsrelateret. Det er super godt til at lave en målrettet indsats på bestemte nye og potentielle virksomheder.
Men hvorfor Facebook fremfor det seriøse LinkedIn?
Facebook er primært et privat socialt medie, men har også den store fordel at næsten alle danske voksne har en profil på mediet. Langt over halvdelen er online hver eneste dag og derfor har vi en god mulighed for at nå ud til de rigtige mennesker med vores budskab.
Mange laver den klassiske fejl med en bred annoncering på Facebook, hvor man rammer tilfældige og fortælle at vi sælger noget til andre virksomheder.
Gå i stedet den anden vej – hvis du allerede har en masse markedsførings- og salgsaktiviteter, der giver besøgende på din hjemmeside, så prøv efterfølgende at lave det der hedder remarketing med Facebook. Send annoncer til de besøgende, efter de har lært dig at kende og har interageret en smule på forhånd.
Fordelen ved remarketing på Facebook
Grunden til at remarketing er en super stærk teknik er, at vi kan holde tråden i potentielle kunder i langt længere tid end bare de 30 sekunder de bruger på at kigge på dit website, og måske ikke lige fandt hvad de søgte.
Hvis du har en hjemmeside der opfordrer folk til at kontakte dig eller sende formularer ind, så kan du måle med en særlig Facebook-pixel om de rent faktisk har udført denne handling. Det bliver så gemt på brugerens profil, så du efterfølgende ved at de har besøgt siden men ikke har kontaktet dig. Du ved også at de måske har besøgt en eller flere af siderne, og brugt en bestemte mængde tid på dem. Når du så laver annoncen til dem efterfølgende, så er den skræddersyet til den type person der har besøgt siden og udført (eller ikke udført) en given handling.
Dermed kan du relativt hurtigt følge op med annoncer hvor du fortæller om de vigtigste hovedpointer om hvorfor du er en god virksomhed eller leverandør. Men du kan også uddybe budskabet og henover to, tre eller måske seks måneder fortælle i bredden om alt hvad du kan tilbyde. Du kan vise særlige cases, whitepapers, videoer, give gratis tilbud og lead formularer hvor folk kan bede om at blive kontaktet. Du kan også fortælle mere i dybden om nye produkter og lave markedsføring til folk der har henvendt sig før, men hvor du har noget nyt at fortælle som kunden ikke har hørt om tidligere.
Bedre budskaber og bedre indtjening på dine annoncer
På denne måde kan du lave gode og stærke budskaber, som kan sendes specifikt til de mennesker der har været inde og kigge. Du bearbejder dermed dine leads, så de er klogere og bedre uddannet i din virksomhed og produkt, før der skabes kontakt.
Hvis du sørger for at der kommer mange mennesker ind og kigger, de bearbejdes med remarketing og du sender relevante budskaber ud, så har du en god chance for at være top of mind hos de her mennesker. De vil huske dig når de skal til at vælge eller beslutte sig for måske at skifte leverandør eller købe en ny form for produkt ind.
Vær strategisk med din levering annoncer
Folk bliver hurtigt trætte af dig hvis du sender den samme annonce i halsen på dem i 180 dage, indtil de ringer til dig. Det får du næppe meget ud af.
I stedet skal din annoncering være så elegant, at du sender forskellige (relevante) budskaber og måske sender viden, brancheinformation eller andet som den potentielle kunde kan bruge.
Så giver du værdi og skaber tillid på forhånd, inden du forsøger at få kontakt og blive matchet med kunden. Det er de færreste som skriver under første dag, så prøv i stedet at overveje hvordan du kan gøre dine kunder klogere og give dem muligheden for at tage bedre beslutninger i deres virksomhed.
For at give dem lyst til at handle med dig, skal de have et godt billede af din virksomhed inden dialogen startes.
Hele pointen med Facebook remarketing
Derfor skal du ikke afskrive Facebook, selvom du annoncerer til virksomheder. Det er reelt ligemeget hvordan du får fat i folk, så længe du bare får fat i de rigtige mennesker. Hvis de allerede har været inde på din hjemmeside, så er der en stor sandsynlighed for at det netop er de rigtige mennesker.
Hvis du bare sender brede annoncer ud til alle mænd og kvinder mellem 18 og 65, og så bare håber på det bedste, så bliver det dyrt før du får resultater med Facebook. Jo Facebooks algoritme bliver bedre og bedre, men det er trods alt mere effektivt at starte med at annoncere til de rigtige mennesker, som er interesserede i dit budskab og ikke hvem-som-helst der er online.
Brug både Facebook og LinkedIn i din markedsføring
Det kan godt være at LinkedIn er et mere seriøst arbejdsmedie hvor man kan annoncere mere målrettet og folk taler mere forretning. Facebook er derimod super god til remarketing, hvis du vil bearbejde dine leads lidt. På denne måde slipper du for at lave kold kanvas – den er måske ikke helt lunken, men betydeligt varmere og du får derfor en nemmere tilgang til salg hos potentielle kunder.
Du bør derfor overveje at lave remarketing på Facebook, og eventuelt også LinkedIn. De to ting støtter hinanden godt.
Grunden til at jeg anbefaler Facebook, er fordi den er mere stærk i at matche de mennesker som besøger din hjemmeside. Langt de fleste mennesker er ofte mere aktive på Facebook end på LinkedIn, så vi har en bedre chance for at få budskabet ud til dem.
Det var dagens gode råd.
Overvej om det ikke kan bruges til din B2B-virksomhed!
Hvis du har brug for hjælp, så er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig.
Jeg har et gratis remarketing kursus her på min blog som fortæller mere om remarketing.