Sådan implementerer du nye online marketing tiltag – Uden at drukne i manglende resultater og dårlig proces
Der var en masse god feedback og en masse spørgsmål til min video sidste gang om, hvordan man implementerede forskellige marketingtiltag i sin virksomhed. Der sagde jeg, at det var vigtigt, at man prioriterede hvilken rækkefølge, i stedet for at forsøge at kaste det hele ud på én gang og så se hvad der skete, så simpelthen at få bygget en struktur og så få bygget en ting af gangen på, sådan det rent faktisk kunne komme til at virke, og man kunne se effekten af det, efterhånden som tingene blev færdige.
Jeg vil prøve at illustrere det med en lille tegning her på tavlen for at vise, hvordan vi egentlig komplementerer det. Hvis hver af de her farver repræsenterer en af vores marketingtiltag og lad os sige, at det er en måneds arbejde, der ligger i det. Hvis vi så laver – det her – først laver vi noget social selling, så laver vi nogle annoncer, så laver vi noget søgemaskineoptimering, og så skal vi i øvrigt også blive dygtige til at forbedre vores hjemmeside. Lad os sige at der skal tre måneders arbejde til.
Der skal tre røde blokke til, før noget det er færdigt. Hvis vi bygger det hele sådan lidt oveni hinanden og samtidig, så det der sker, det er, at efter… nu er vi noget op på seks måneder her, kan jeg se. Vi har seks elementer. Nu er vi nået seks måneder hen, og der er ikke noget, der er færdigt endnu, fordi vi skal have tre blokke færdige, før der er noget, der dur. Det tager simpelthen hundrede år næsten at blive færdige med det her, hvis vi skal tage lidt ad gangen og lidt oveni hinanden og lidt af det ene og det andet.
Hvis vi i stedet for siger, hvordan kan vi optimere det på en anden måde og så sige, hvordan får vi det til at virke, ved at sige, okay, vi starter simpelthen med at kaste os tre måneder benhårdt ind i det her, fordi så har vi efter de tre måneder noget, der er færdigt. Hvis vi så tager, lad os sige de blå her, og siger, okay, nu skal vi have det her online annoncering til at virke, jamen, så arbejder vi videre med det, som vi allerede har startet her, samtidig med at vi får eksperimenteret dét her.
Efter seks måneder så har vi to elementer helt færdige, testede, afprøvede og fundet ud af, om det her kan virke for vores virksomhed, og så fortsætter vi selvfølgelig den gode stime. Og efter ni måneder så har vi tre elementer klar, og til sidst, efter et år, så har vi faktisk alle tingene oppe at stå. Heroppe der har vi en udfordring, fordi efter relativt lang tid er der ikke sket noget som helst, vi har ikke noget færdigt, og vi har ikke rigtigt noget at måle på, fordi det hele er kun lige i opstart.
Hvis vi i stedet for siger, okay, det her det virker, det giver måske 10% bedre salg i forretningen. Supergodt. Jamen, så lægger vi næste element på, og siger det kan være det øger hele processen 10% igen. Så er det jo de oprindelige plus de 10%, som vi igen løfter. Det vil sige, at vi løfter mere og mere for hvert element vi lægger på, så det bliver stærkere og stærkere, og vi kan hele tiden se resultaterne i stedet for, at vi skal gå i helt op til 12 måneder, før der overhovedet er noget, der begynder at virke, og før vi egentlig får den reelle feedback.
Mit bedste tip i forhold til at starte med noget markedsføring det er at tage én ting ad gangen, få det kørt ud, find ud af er det her noget, der virker for os?
Giver det henvendelser?
Giver det leads?
Hvad koster det?
Er det noget, vi mangler at gøre?
Og så simpelthen få det gjort skarpt og funktionelt inden vi begynder at lægge det næste element på, fordi det kan godt være, at alle fire tiltag er rigtig gode hver for sig, men det er svært i en virksomhed, hvis man ikke er vant til at lave de her ting, at implementere det hele på én gang.
Tag én ting ad gangen, bliv god til det, læg det næste på.
Tak for nu.