Sælg det som KUNDEN vil have – ikke det DU vil sælge

Skrevet

af | 12. sep 2019

Mit råd i dag til dig, hvordan du kan tjene meget mere i din forretning, det er simpelthen ved at lade være med at sælge det til kunden de ikke vil have, og i stedet for at sælge det de gerne vil have. Rigtig mange af de kunder jeg støder ind i, de bliver fastlåst i et mønster der hedder, at det går faktisk rigtig, rigtig godt. Vi har solgt en masse gode ting, vi har fået en ny idé, og vi har sat det til salg, og der er simpelthen ikke nogen der køber det.

Så nu skal vi bruge alt vores indsats og energi på at få solgt den her nye, skinnende ting vi har fundet på. Det er uanset om det er et nyt produkt eller en ydelse, så bliver der lagt både tid, penge og energi i at få markedsført noget, og der er ingen respons overhovedet fra kunderne.

Lad markedet (ikke diktere) men lede dig

Mit råd i det her, det er typisk at hvis ikke der kommer i hvert fald en positiv respons fra køberne om, at det her er interessant: så skal I måske holde op med at sende det og i stedet fokusere på at sælge det som kunderne faktisk vil have og gøre oplevelsen af det endnu bedre. Det som driver vores forretning, er typisk et eller to større produkter eller ydelser, som er det primære til at folk vælger os.

Vi kan og vil mere

Vi vil altid som forretningsejere måske forsøge at lægge mere på og få flere ben på, og udvide samt gøre det større, bedre og alt muligt andet. Men vi kan også godt blive fanget i at vi bare vil have mere for at have mere. Mere end at vi faktisk fokuserer på at det er det her kunden har behov for og har lyst til at købe – og har brug for, måske, i virkeligheden.

Hvis du sidder og kæmper og bruger al din energi på at få afsat et nyt produkt, ydelse, kursus eller vare, et eller andet og der simpelthen ikke kommer nogen respons, selvom du synes at du gør alt hvad du kan.

Prøv lige at overveje: er det her virkelig dét som mit segment vil have?

Er det de rigtige mennesker, er de kunder hos os fordi de netop kan bruge det nye vi har fundet på?

Eller er det måske en hel anden målgruppe vi skal forsøge at markedsføre til?

Eller skal vi i sidste ende måske forsøge at droppe den idé vi har fået ? Og i stedet fokusere på at gøre mere af det vi er gode til i forvejen og tjener vores penge på, endnu bedre?

Tag dig tid til at tænke dig om

Overvej hvad du bruger din energi på, der er kun eller anden vist mængde energi hver dag, og også en vist mængde penge for de fleste, så prøv at se om du kan prioritere anderledes og i virkeligheden få mere ud af det i sidste ende.