đ´ââ ď¸Â DARK SOCIAL đ´ââ ď¸Â â Er der en ny skummel taktik i marketing?
Har du nogensinde sendt en artikel, et produktlink eller en video til en ven via en PB, pĂĽ Slack eller i en mail? SĂĽ har du faktisk brugt Dark Social.
Dark Social refererer til deling af indhold pü fx sociale medier, som ikke nødvendigvis kan spores pü samme müde som vi plejer i online marketing. Hvis nogen downloader dit whitepaper fra en leadformular pü dit websted, er det normalt let at müle. Men hvis en downloader og deler det internt i firmaet, kan du ofte ikke müle det.
Ofte sker der det, at materialet ender til en specifik beslutningstager i virksomheden. Uden at du har brugt tid og ressourcer pü det, bliver jeres content eksponeret i virksomheden, og de opbygger en internt tillid og relation til jer.
HVORDAN MĂ LER DU DET?
Som virksomhed kan det vĂŚre en udfordring at mĂĽle udbyttet af Dark Social, men at komplet ignorere det, er ogsĂĽ synd.
Dark social er som udgangspunkt ikke en strategi; vi aktiverer ikke Dark Social for at fĂĽ flere kunder. Du kan bruge effekten, ved at poste godt content, lave den ultimative guide til dit forretningsomrĂĽde, eller andet som har chancer for at blive delt internt i en virksomhed.
Skaber du relevant og engagerende indhold, som folk har lyst til at dele med deres kolleger, venner og netvĂŚrk, fĂĽr du en større effekt af dit arbejde. Du fĂĽr bĂĽde noget du kan mĂĽle pĂĽ og noget, du “gratis” fĂĽr med i prisen.
ET PAR HACKS DU KAN BRUGE
đ Unikke Links
For at forbedre sporbarheden af effekten eller potentialet i Dark Social, kan du anvende unikke links, kampagnekoder, URL-adresser og QR-koder, som kun er inkluderet i det indhold, du ønsker at fü delt mere. Dette giver dig mülbare resultater, og nür besøg fra forskellige brugere registreres pü et link, der var tiltÌnkt en specifik gruppe, øger du effekten.
đ¤ Deling!
Husk at opfordre til at dele dit indhold, og gøre det nemt at sende videre.
âď¸Â Hvor kender I mig fra?
Spørg dem som henvender sig, pü formularer, i private beskeder, via telefon og website. Hvor har de hørt om jer og hvorfor de har valgt at rÌkke ud? Svarene kan nogle gange overraske!
đââď¸Dark Social og đŠâđźÂ Demand Generation: En stĂŚrk kombination
Dark social kan spille en vigtig rolle i din demand generation-strategi. Det kan hjĂŚlpe dig med at brede budskabet og nĂĽ personer du ikke har tĂŚnkt pĂĽ.
NĂĽr folk deler dit indhold som âdark socialâ, betyder det typisk, at de virkelig er interesseret i det. Og hvis de vil dele det, er tillid og kendskab allerede godt pĂĽ vej â og efterspørgsel kan nemt følge efter.
—————–
đ Vi er Lead Your Way – et B2B Marketingbureau – og vi poster om online strategier, marketing, kunderejser og LinkedIn.