Din egen brand-kampagne, den vigtigste kampagne du kan lave
Den vigtigste kampagne du overhovedet kan lave i din annoncekonto er en BRAND kampagne. Ikke forstået som en kampagne der skal brande jeres virksomhed (der bliver hurtigt dyrt!). Der handler derimod om at gøre det nemt for potentielle kunder der søger efter dit brand at finde dig.
Kun dig og dit!
En brandkampagne er ret simpel, den annoncerer KUN på ting der er STÆRKT knyttet til dit brand – typisk virksomhedens navn, sted og evt. dit/ejerens navn.
I ligger garanteret allerede højt i søgeresultaterne på ord der omhandler dit/jeres brand. Men det er stadig en god idé at sikre sig, at de besøgende faktisk finder dig og går til dit site. Det øger chancen for at folk finder dig – i og med at du min. 2 resultater i Googles resultatliste. Både den organiske (som er baseret på din søgemaskineoptimering) og den betalte annonce. Du står tydeligt frem og er let at finde.
Derudover kan du beskrive og vise dine USP’er frem, allerede inden kunden tager kontakt eller begynder at browse på dit site.
Billig og simpel annoncering
Det er typisk meget billigt at annoncere på eget brand og navn, da Google godt kan se at det er det eneste rigtige resultat at give brugeren der søger. Derfor er det typisk også kun en klikpris på 1-2 kr, i stedet for 5-50 kr på de mere konkurrenceprægede ord.
Du har også mulighed for at annoncen kan afspejle nogle flere detaljer eller USP’er, som folk måske ikke kender om dig og din virksomhed. Det kan være service, levering, varekvalitet, pris eller andet. Sammen med organiske søgeresultater, kan du nå at fortælle ret meget til en bruger på få sekuunder, før de overhovedet når over på dit site.
Brand kampagnen bør være separat fra dine andre kampagner, hvor hver annoncegruppe fokuserer på navn, websiteadresse, ejernavn eller andet som er tilknyttet jeres brand. Igen så du kan lave annoncer som rammer lige i r*ven på det brugeren søger på.
How to do it: Brand edition
Gå ind på Google Ads (og Bing Ads) og lav en ny kampagne kaldet “Brand (SEARCH)” og lav derefter en annoncegruppe til firmanavnet, evt. til webadressen hvis den adskiller sig fra jeres navn og en annoncegruppe på hver af de vigtige personer i virksomheden (hvis det er relevant!). Det er typisk kun i mindre konsulent/ydelsesbaserede virksomheder, som fokuserer på en person, hvor det giver mening at annoncere på en persons navn. Lav derefter annoncer som afspejler søgeordene, og få lagt call-to-actions, USP’er mv på annonceteksten, samt visningsadressen.
Her er et eksempel
Fx. kan vi gøre følgende med mit navn og virksomheden MaltesMarketing.dk
Kampagne: Brand (SEARCH)
Annoncegruppe 1: Maltes Marketing
Søgeord: “maltesmarketing”, “maltes marketing”, +malte +marketing, “malthe marketing”, “malthesmarketing”, [maltesmarketing.dk] Annonceeksempel:Annonceudvidelser kunne give mening at være et telefonnummer, et par kække statements om hvad jeg tilbyder og link til min kursusoversigt, samt evt et par links til specifikke ydelser.
Annoncegruppe 2: Malte Lange
Søgeord (eksempler): “malte lange”, +malte +lange +marketing, +malte +lange +adwords, +malte +lange +facebook +ads etc. Annonceeksempel:
Lav din egen brand-kampagne
Prøv nu at lave en brand-kampagne til din virksomhed. Hold det simpelt – og tilføj kun søgeord som er DIREKTE koblet med brandet. Brede søgeord, som fx. “Google AdWords konsulent” i mit tilfælde, hører IKKE til i brand kampagnen, men derimod i en almindelig søgekampagne for bredere ord. “malte Lange adwords konsulent”, ville så kunne høre til i begge annoncegrupper, men jeg ville putte den i den med mit navn – da den er meget specifik og klart rettet mod mig.
Husk også at kun lave din brand-kampagne som en ren søgekampagne, bland ikke Shopping, Display eller andet med ind i det.